Annons

Hässleholms kommun fortsätter miljonsatsa på Vittsjö GIK

Sport • Publicerad 10 augusti 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

”Avtalet förutsätter spel i Damallsvenskan”, skriver tillväxtchefen Stefan Larsson som handlagt ärendet åt Hässleholms kommun.

– Vi är oerhört glada att kommunen fortsätter att stötta oss på det här viset, menar Vittsjös sportchef, Erika Nilsson.

Annons

Det första samarbetsavtalet mellan kommunen och Vittsjö GIK skrevs 2016 och löper alltså ut det här året.

Därför har Stefan Larsson skissat på ett nytt som nu är på gång till kommunstyrelsen.

Enligt detta plussar kommunen på 100 000 kronor ytterligare per år, till 850 000 kronor, vilket gör att satsningen totalt blir 2,55 miljoner kronor över tre år.

– Klart att vi haft önskemål om en höjning och berättat om klubbens ambitioner när vi pratat med de kommunala företrädarna, berättar Erika Nilsson.

Enligt kommunens underlag avser Vittsjö höja ambitionen under de närmaste åren med bland annat sikte på internationellt spel via Champions League.

”Det krävs då en ökning av omsättningen för att kunna bli mer konkurrenskraftiga”, skriver Stefan Larsson och poängterar också fördelarna med samarbetet:

”Vittsjö GIK bidrar till att stärka och utveckla Hässleholms varumärke och är en bra förebild för kommunen.”

I motprestation till sponsringen vill kommunen ha namnet ”Hässleholm” i anslutning till ett nytt klubbmärke, dräkt- och arenareklam samt annan marknadsföring i egenskap av huvudsponsor.

– Kommunen är ju vår största sponsor även om vi har några andra som också är stora, förklarar Erika Nilsson.

Sponsringen fram till och med 2021 är alltså villkorad eftersom denna bygger på att Vittsjö finns kvar i Damallsvenskan under hela denna tid.

Annons

Skulle man istället åka ner i Elitettan omförhandlas avtalet med automatik.

– Vilket vi förstås är väl medvetna om, säger Erika Nilsson.

Tidningen har sökt tillväxtchefen Stefan Larsson för en kommentar. Han befinner sig dock på semester.

Tomas Gustavsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons