Annons

70-årig sportbil har blivit modern

Motor Historien om biltillverkaren Porsche började med en elbil år 1900. Men Ferdinand Porsche hann själv knappt vara med om hur företaget som bär hans namn blev en framgång. I stället är det hans barn och barnbarn som sedan starten 1948 har drivit och utvecklat firman.
Publicerad 18 augusti 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

För tio år sedan var det nära att företaget Porsche köpte hela Volkswagenkoncernen. Perspektivet hisnar: hur kunde den i sammanhanget lilla tillverkaren av exklusiva bilar överväga att sluka hela den gigantiska företagsgrupp som utgör Volkswagen?

Annons

Om det låter snårigt så är det bara toppen på ett isberg. Majoritetsägare i Volkswagen (vid sidan av bland annat tyska delstaten Niedersachsen) är nämligen familjen Porsche-Piëch.

Ferdinand Porsches namn dyker upp överallt i den tidiga bilhistorien, han arbetade för flera tyska biltillverkare fram till andra världskriget. Mest känd är naturligtvis Volkswagen Typ 1, ”Bubblan”, som han konstruerade på uppdrag av det nationalsocialistiska partiet. Men bilarna som bär hans eget namn var han föga inblandad i. När sportbilstillverkaren Porsche startade 1948 var Ferdinand sjuk och åldrad. Han avled 1951. Det var i stället hans son, Ferry Porsche (1909–1998), som drev utvecklingen av den första Porschebilen, 356. Redan det första året importerades bilar till Sverige.

bild 1/5
Porsche har under alla år varit aktiva i många motorsportgrenar. Här ses den svenske racerföraren Joakim Bonnier på väg mot seger i 1963 års Targa Florio på Sicilien i en Porsche 718.
Foto: Porsche
Industridesignern Ferdinand Alexander Porsche var sonson till Ferdinand Porsche. Hans mest kända formgivning är bilen som nästan blivit synonym med bilmärket, 911.
Foto: Porsche
Ferdinand Porsche instruerar en av sina konstruktörer år 1937. Kanske är det någon komponent till Volkswagen Typ 1, ”Bubblan”, på ritbordet.
Foto: Porsche
Det var Ferry Porsche, son till Ferdinand, som drog i gång bilmärket Porsche 1948. Här ses han på sin 70-årsdag 1979 vid en Porsche 928, den stora modellen med V8-motor som lanserades 1978.Foto: Porsche
Ferry Porsche och hans son, ”Butzi” kallad, fotograferade cirka 1960. Det var Butzi som designade 911-modellen, vars grundform känns igen även i dagens 911.
Foto: Porsche
Porsche har under alla år varit aktiva i många motorsportgrenar. Här ses den svenske racerföraren Joakim Bonnier på väg mot seger i 1963 års Targa Florio på Sicilien i en Porsche 718.
Foto: Porsche
Industridesignern Ferdinand Alexander Porsche var sonson till Ferdinand Porsche. Hans mest kända formgivning är bilen som nästan blivit synonym med bilmärket, 911.
Foto: Porsche
Eric Lund/TT
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons