Emma Sventelius spelar Carmen på Malmö opera hösten 2018.
Alexander Grove som spelar Don José och Emma Sventelius som spelar Carmen repeterar inför premiären på ett lastbilsflak.
Operasångaren Emma Sventelius från Lund som har huvudrollen i Malmö Operas turnéversion av Carmen hösten 2018.
På den här lastbilsscenen får Carmen premiär tisdag 28 augusti på Limhamnstorget.

”Det dör en Carmen varje dag”

Carmen på en lastbilsscen blir Emma Sventelius första stora operaroll hemma i Skåne och på Malmö opera.
– Jag älskar Carmen. Det finns en anledning till att det är en av världens mest spelade operor, musiken bara talar till en, säger den unga mezzosopranen som nyligen också debuterat internationellt i Düsseldorf.

Emma Sventelius om …
… sin drömroll: ”Det är Octavian i Rosenkavaljeren. Han är en ung kille som tror att han kan en massa om livet men han kan nog inte det och där med blir han bara en person som är naiv och kärleksfull. Sedan finns det en stor del av operan där han ska klä ut sig till kvinna och vara en ganska humoristisk tjänarinna och det skulle vara en fantastisk möjlighet att göra denrollen. Men det ligger några år framåt i tiden för den är vokalt mycket krävande.”
… favoritoperan:
”Puccinis Tosca kommer jag alltid tillbaka till. Det var en av de första operor jag blev presenterad för när jag började sjunga och det är en opera där det inte finns en enda roll jag skulle kunna sjunga. Men det är ren njutning. Jag är svag för Puccini även om det är förutsägbart. Om jag känner att jag måste gråta någon gång så sätter jag på sista scenen i Bohème. Jag kan inte värja mig utan bara gråter. Det är en fysisk reaktion på musiken.”
på musiken.”
Här spelas Carmen:
På Lastbil (fri entré): 25/8: Limhamnstorget
28/8: Törnrosentorget Bennets väg 7
30/8: Holma torg
1/9: Nydala torg
2/9: Möllevångstorget
På turné:
15/9: Verkstan, Malmö Opera
18/9: Kulturkvarteret, Kristianstad
20/9: Jarl Kullescenen, Ängelholm
22/9: Borgen, Osby
25/9: Stadsteatern, Skövde kulturhus
27/9, 29/9: Landskrona Teater
2/10: Kulturhuset Flamman, Svedala
4/10: Församlingshemmet, Trelleborg
6/10: Teatersalen Förslövs skola
9/10: Vara konserthus
12/10: Kulturhuset Anders, Höör
14/10: Kävlinge Kulturscen
18/10, 20/10; 24/10, 26/10, 28/10 Verkstan, Malmö Opera
31/10: Sibbhult Folkets Hus
2/11: Forum Örkelljunga
4/11: Teaterhallen, Tomelilla
7/11: Kalmar Teater
9/11: Grand Simrishamn
11/11: Humlescenen, Bromölla
14/11: Kulturhuset Björnen, Åstorp
16/11: Ystad Teater
18/11: Kulturhuset Hässleholm
20/11: Flora Biografteater, Sjöbo
23/11: Hagalidskolan, Staffanstorp
27/11: 29/11: Lunds Stadsteater
2/12: Tivolihuset, Höganäs

Georges Bizets klassiska opera Carmen är Malmö Operas turnéföreställning i höst. Först blir det fem föreställningar på ett lastbilsflak på olika platser i Malmö och efter det en mer traditionell turnéföreställnig Skåne runt som avslutas 2 december i Höganäs.
– Det är både härligt och unikt med ett så långt kontrakt när man är frilansande operasångare, Vi började repetera redan i mitten av maj så det blir ett halvår, säger Lundafödda Emma Sventelius som efter några år borta från Skåne precis har flyttat till Malmö med maken, också han operasångare.

Efter sångstudier på Vadstenas folkhögskola, i Köpenhamn, i Wien och nu också på Stockholms universitet har Emma Sventelius operakarriär tagit rejäl fart de senaste åren. 2017 gjorde hon internationell debut på Deutsche Oper am Rhein i Dûsseldorf i rollen som Suzuki i Madama Butterfly och i år har hon fått två stora stipendier – Anders Walls Giresta-stipendium till unga talanger och nyinstiftade Vitaby-stipendiet som Ovis, Operakonstens vänner i Skåne, delar ut. Men att hon skulle bli operasångare var inte alls något självklart från början.
– Mina föräldrar träffades när de sjöng i kör så jag har alltid befunnit mig i kör och i körsammanhang och haft ett stort musikintresse men jag har aldrig tänkt mig att det skulle bli ett yrke, berättar hon. Jag sjöng visserligen i Malmö Operas barnkör och efter det var jag prao på Kungliga Operan. Då sa jag att jag skulle bli operasångare men sedan gick jag estetisk musik på gymnasiet och då var det mest pop. Efter det läste jag molekylärbiologi på Lunds universitet och tänkte att jag minsann skulle ha en riktig akademisk utbildning och en trygg framtid med naturvetenskap.

Samtidigt med molekylärbiologin gick dock Emma Sventelius på en ABF-kurs som hette operalab.
– Det var en ren slump att jag hamnade där men lärarna tyckte att jag skulle ge operan ett år. Vi tror att du har ett instrument som är värt att utveckla sa de.
Emma Sventelius bestämde sig för att söka till Vadstenas folkhögskolas musiklinje.
– Jag trodde inte att jag skulle komma in men det gjorde jag och efter två månader var jag fast. Det var där som jag verkligen upptäckte operan. Vi var en klass på 20 sångare och i Vadstena fanns verkligen inte mycket att göra så på kvällarna tittade vi på operor och på olika sångare på Youtube och lärde oss om tekniker och verkligen nördade in oss.

Som avslutning i Vadstena spelade Emma Sventelius klass just Carmen och då delade hon rollen med ytterligare två mezzosopraner.
– Att få återvända till den rollen nu är fantastiskt och jag älskar Carmen. Det finns en anledning till att det är en av världens mest spelade operor. Musiken bara talar till en och Bizet skriver också för min typ av röst. Det är också extra häftigt att göra en roll där en mezzosopran är huvudroll. Vanligtvis är det sopranen och tenoren som har huvudrollerna och mezzosopranen får vara passopp eller en kompis.
– Och så är det karaktären, fortsätter hon. Jag tycker väldigt mycket om Carmen utifrån hur vår regissör Anne Barslev ser henne. Vi pratade mycket innan vi började repa om att hon inte skulle bli en stereotyp förförerska som drar en man i fördärvet och förtjänar att dö. Vi vill berätta en historia om en vanlig tjej som projicerar alla sina drömmar på en man som inte kan leva upp till dem och därför hamnar i ett destruktivt förhållande. För mig är det nyckeln till verket. Carmen, precis som Don José, är offer för sina omständigheter. Båda går in i det här som vuxna människor och så får det ett fruktansvärt slut.

Emma Sventelius har som hobby att studera genusvetenskap och sociala konstruktioner och har många tankar just kring hur man ska uppleva och hantera äldre operaverk med många gånger obekväma kvinnoroller och skev kvinnosyn.
– Det kan verkligen gå emot ibland, men samtidigt beror det så mycket på hur man läser verken, säger hon eftertänksamt. Opera kan antingen vara som att gå på ett konstmuseum och titta på en tavla, på hantverket och konstatera att det var någon som var duktigt som gjorde den. Eller så kan man ta verket och översätta meningen med provokationen i ursprungstanken till vad som provocerar i dag. Jag anser också att när det kommer till kvinnoroller i operan så är det det väldigt ofta en berättelse om kvinnoöden som inte berättas annars. Som Carmen. Carmen dör varje dag och hennes historia måste berättas och trots att den skrevs på 1880-talet så är den aktuell i dag.

Malmö Operas turnéföreställning av Carmen är nedbantad till två timmar inklusive paus och det är tre musiker och åtta sångare på scen. Att göra den under dessa förutsättningar och på ett lastbil och en mängd olika scener har både för- och nackdelar menar Emma Sventelius.
– Jag är ung som sångare och Carmen är en stor och dramatiskt uttrycksfull roll så det är skönt att göra den i ett mindre format första gången. Sedan kommer det självklart att finnas lättare och svårare lokaler så jag kommer att lära mig otroligt mycket.

Efter Carmen väntar ett halvår på Ulriksdals slottsteater Confidencen med huvudrollen i Händels Orlando.
– Jag är så otroligt glad och tacksam över att jag fått en sådan bra start. Och stolt naturligtvis för det är mycket hårt arbete bakom, säger Emma Sventelius.
Att livet som frilansande operasångare innebär ständiga miljö- och arbetsplatsbyten bekymrar henne inte.
– Visst är det ett märkligt liv men jag älskar det och så länge man gör det är det värt att leva så. Anledningen till att jag och min man flyttade till Malmö är också att det är mycket närmre resten av världen. Och min familj förstås.

Om en vecka, lördag 25 augusti, är det premiärdags för Emma Sventelius och de andra i ensemblen på den blåröda scenen på lastbilen som just nu står parkerad vid operans sceningång. Och Emma Sventelius slår än en gång fast att det är en aktuell Carmen som bjuds.
– Jag tror att den kommer att bli gastkramande och också nära eftersom vi försökt skala bort allt avstånd mellan operascenen och publiken. Det gör att man ser karaktärerna som mer mänskliga och kanske också att det blir jobbigare att se den. Glädjen blir mer glädjerik men fasan också djupare.

Emma Sventelius om …
… sin drömroll: ”Det är Octavian i Rosenkavaljeren. Han är en ung kille som tror att han kan en massa om livet men han kan nog inte det och där med blir han bara en person som är naiv och kärleksfull. Sedan finns det en stor del av operan där han ska klä ut sig till kvinna och vara en ganska humoristisk tjänarinna och det skulle vara en fantastisk möjlighet att göra denrollen. Men det ligger några år framåt i tiden för den är vokalt mycket krävande.”
… favoritoperan:
”Puccinis Tosca kommer jag alltid tillbaka till. Det var en av de första operor jag blev presenterad för när jag började sjunga och det är en opera där det inte finns en enda roll jag skulle kunna sjunga. Men det är ren njutning. Jag är svag för Puccini även om det är förutsägbart. Om jag känner att jag måste gråta någon gång så sätter jag på sista scenen i Bohème. Jag kan inte värja mig utan bara gråter. Det är en fysisk reaktion på musiken.”
på musiken.”
Här spelas Carmen:
På Lastbil (fri entré): 25/8: Limhamnstorget
28/8: Törnrosentorget Bennets väg 7
30/8: Holma torg
1/9: Nydala torg
2/9: Möllevångstorget
På turné:
15/9: Verkstan, Malmö Opera
18/9: Kulturkvarteret, Kristianstad
20/9: Jarl Kullescenen, Ängelholm
22/9: Borgen, Osby
25/9: Stadsteatern, Skövde kulturhus
27/9, 29/9: Landskrona Teater
2/10: Kulturhuset Flamman, Svedala
4/10: Församlingshemmet, Trelleborg
6/10: Teatersalen Förslövs skola
9/10: Vara konserthus
12/10: Kulturhuset Anders, Höör
14/10: Kävlinge Kulturscen
18/10, 20/10; 24/10, 26/10, 28/10 Verkstan, Malmö Opera
31/10: Sibbhult Folkets Hus
2/11: Forum Örkelljunga
4/11: Teaterhallen, Tomelilla
7/11: Kalmar Teater
9/11: Grand Simrishamn
11/11: Humlescenen, Bromölla
14/11: Kulturhuset Björnen, Åstorp
16/11: Ystad Teater
18/11: Kulturhuset Hässleholm
20/11: Flora Biografteater, Sjöbo
23/11: Hagalidskolan, Staffanstorp
27/11: 29/11: Lunds Stadsteater
2/12: Tivolihuset, Höganäs

×