”Stort engagemang för Öresundsmetro”
Hon har precis klivit av tåget vid Triangeln efter en 40 minuter lång tågresa på väg hem från mötet när Skånskan pratar med henne. Om planerna på en tunnelbana mellan Köpenhamn och Malmö blir verklighet skulle det kapa restiden till dryga 20 minuter från Hovedbangården till centralen.
Uppslutningen vid mötet, som sammankallats av Katrin Stjernfeldt Jammeh och Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen, var god, berättar hon. Ledamöterna i partnerskapet kommer från såväl politik som näringsliv och akademi.
[contentcards url="http://www.skd.se/2018/05/28/oresundsmetron-har-fatt-ett-eget-rad/" one_line="true"]
Vad kan en tunnelbana ge som inte bron redan ger?
Planen är att en tunnelbaneförbindelse skulle kunna stå klar strax efter 2035 till en kostnad på 30 miljarder kronor inklusiver ett 50-procentikgt risktillägg. Felmarginalen är dock ganska stor på den summan. Stjernfeldt Jammeh menar att skillnaden mellan den tänkta HH-förbindelsen och metron är att den förstnämnda inte löser problemet med godsstråket genom Europa.
Hur realistiskt är det att detta verkligen genomförs?
Hur set ut med uppbackning från Stockholms sida?