Appen Ifiske har idag runt 100 000 kunder som får sina fiskekort direkt till telefonen. Arkivbild
Vd Thomas Abrahamsson är själv fiskeintresserad och såg behovet av en digital lösning för köpe av fiskekort. Foto: Jako Hydén

App gör fisket enklare

På landet Med tjänsten Ifiske gör bolaget Jighead det möjligt att ladda ner sitt fiskekort direkt till telefonen. Företaget har över 100 000 kunder och är ett bra exempel på hur man genom digitalisering kan utnyttja den potential som finns inom fisketurismen.

Thomas Abrahamsson är vd för Jighead och berättar att ursprunget till appen kommer sig av att han själv är intresserad av sportfiske och att han många gånger letat efter var man ska köpa sitt fiskekort. Han tyckte själv att idén var klockren, men det var till en början svårt att övertyga de som säljer fiskekorten.

– Vi har åkt runt och suttit och fikat med gubbarna i fiskeföreningar. Det gick inte att sälja in det här över telefon. Folk tänker att de vet vad det har, men inte vad de får. Men när föreningarna väl gått med så har de snart upptäckt att det har gett en ökad försäljning och en minskad administration. Nyckeln har varit uthållighet. Jag och min kollega har haft andra jobb under tiden, säger Thomas Abrahamsson.
Men nu är det ett heltidsarbete med fyra anställda. Företaget har börjat få vind i seglen rejält och har de senaste åren ökat sin omsättning med 40 procent per år. Nu är 600 fiskevårdsområden anslutna, man har drygt 100 000 kunder och säljer 5-6 procent av alla fiskekort i Sverige.
Liksom förr när den lokala butiken sålde kort finansieras Ifiske genom att Jighead får en del av det fiskekorten säljs för.
– Men vi är inte en fiskekortsautomat på internet. Vi är en tjänst i fiskeförvaltningen. Vi erbjuder även fångstrapportering från sjöarna, tillsyn och kundvård – en digital förvaltning av fiskeresursen. Det har ett stort värde, säger Thomas Abrahamsson och fortsätter:

– Fisketurismen i Sverige är underutbyggd. Vi borde se mer på Norge, där får de ut mer i kronor per fångad fisk. Potentialen för att fortsätta växa i Sverige är god. Men digitaliseringen inom vårt område har gått långsamt om man jämför med film – eller musikbranschen, säger Thomas Abrahamsson.
I Sverige finns idag 2 000 fiskevårdsområden. Thomas Abrahamsson skulle gärna se en samordning liknande den som finns i Tyskland, där de har nationella fiskelicenser. I övrigt önskar han också ett större samarbete mellan företag, forskning och myndigheter.

– Vi har 100 000 kunder idag, om några år har vi kanske 500 000. Det är många ögon och öron som är ute i fält. Man kan ju tänka sig att myndigheterna gav oss i uppdrag att exempelvis hålla utkik efter invasiva arter och rapportera det. Det finns stora möjligheter till samverkan och kunskapsutbyte som vi alla skulle ha glädje av.

×