Bygget på Kärråkra går som på räls
– Vi fick projektet 2014. Året därpå gjordes upphandling av entreprenörer och markköp och i mars 2017 sattes spaden i marken. Vi håller tidplanen och budget och räknar med att kunna ta depån i bruk i slutet på januari 2020, berättar Henrik Falk, som håller i byggprojektet.
Bygget har blivit ett populärt utflyktsmål för många hässleholmare. Verkstaden har tagit form och man får en klar bild av hur enormt stor byggnaden är. Matarvägen till parkeringsplatsen vid verkstaden är asfalterad och kör man där får man en bra blick över det 220 000 hektar stora området. Lastbilar kör i skytteltrafik med byggmaterial till de olika hallarna och de 9 000 meter spår som ska på plats.
Höga kranar lyfter nu betongblocken på plats till den 23 000 kvadratmeter stora verkstadshallen, som innehåller tio spårplatser och kapacitet för 111 Öresundståg. I byggnaden finns även lokaler för personal, kontor och lager.
I verkstaden finns en kombibox för målning, hjulsänk, vändskivor för boogies och hängande plattformar. Det blir en verkstad utan pelare där tågen hissas upp.
– Vi använder helt nytt material och avancerad tysk teknologi, säger Henrik Falk.
En tandemhjulsvarv på 1 400 kvadratmeter ska uppföras liksom ett städmiljöhus på 400 kvadratmeter. Här ska tågen städas och saneras.
– Vid städuppställningsplatsen fick 36 spårplatser, kommenterar Henrik Falk.
En separat kombihall på cirka 2 000 kvadratmeter förbereds nu för fordonstvätt, kadaver- och klottersanering.
Projektet har föregåtts av ett enormt pussel med olika delar för att överhuvudtaget kunna bygga anläggningen.
– På grund av marklutningen har vi uppfört stödmurar. Vi arbetar på jungfrulig mark där det tidigare fanns skog och mycket vatten. Därav namnet Kärråkra, säger Henrik Falk.
Spårplanen är smart planerad för att logistiken inne på området ska fungera perfekt.
– Dagens Öresundståg består av tre vagnar som är 80 meter långa. Verkstaden är planerad för att kunna hantera 120 meter långa tåg på sikt, förklarar Henrik Falk.
90 procent av tågen som ska tas emot är Öresundståg och resten Pågatåg. Det kommer att finnas ett spår som kan ta emot X 2 000-tåg också.
– Depån är byggd för att ta emot nästa generations tåg, säger Henrik Falk.
Underhållsdepån byggs för att säkerställa verkstadskapacitet i södra Sverige. I dag servas Öresundstågen i Köpenhamn i en äldre och för liten verkstad.
Hässleholms kommun bidrar med nödvändig infrastruktur till depån.
– Det här är den största järnvägssatsningen historiskt och öppnar för höghastighetstågen Malmö-hässleholm. 150 personer ska arbeta här. Vi har redan utbildning för tågtekniker på plats i Hässleholm. Det här betyder väldigt mycket för Hässleholms kommun, säger oppositionsrådet Lena Wallentheim, S.
Verkstadsdepån behöver, enligt Henrik Falk, ”hur mycket folk som helst.
Depån är budgeterad till 1,5 miljard kronor och ägs av Region Skåne.