Pråmtrafiken i Europa har fått en renässans
Jag har ett väldigt starkt minne från sommaren 1962 då jag för första gången var med mina föräldrar i Tyskland. Några dagar bodde vi vid floden Rhen, med dess höga vinberg och gamla slott. Men vad som också fastnade i minne var alla dessa pråmar som dygnet om färdades upp och ner på Rhen. Var de fullastade låg de så lågt i vattnet att de när som helst såg ut att kunna sjunka. När lasten väl lossats så höjdes de flera meter upp från vattenlinjen.
Sedan dess har jag rätt många gånger återvänt till Rhen eftersom jag tycker det är en så vacker del av Europa. Länge såg jag dessa pråmar som något som hörde historien till och som skulle komma att avvecklas på grund av konkurrensen från lastbilar och järnvägar. Men nu verkar utvecklingen ta en annan riktning, inte minst av miljöskäl.
Ett tåg drar 8 gånger mer energi och en lastbil 29 gånger mer för samma last som en pråm, eller Binnenschiff som det heter på tyska. De allra största pråmarna kan ersätta hela 400 lastbilar. Dessutom är pråmarna tysta och gör inte mycket oväsen när de glider fram på Rhen men även Donau, som är den andra stora vattenleden.
Vi i Sverige har inte många bra floder för pråmar. Men vi borde ändå genomföra en studie för att se om pråmtrafik kan utvecklas i en del av våra vattendrag för att ersätta lastbilstrafik. För länder som Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Schweiz och Ungern hör pråmar definitivt framtiden till.
Lars J Eriksson