Annons

Pråm­tra­fiken i Europa har fått en renässans

Opinion Ett tåg drar 8 gånger mer energi och en last­bil 29 gånger mer för sam­ma last som en pråm
Opinion • Publicerad 12 september 2018 • Uppdaterad 25 november 2021

Jag har ett väl­digt starkt min­ne från sommaren 1962 då jag för första gången var med mina föräldrar i Tysk­land. Någ­ra dagar bodde vi vid floden Rhen, med dess höga vin­berg och gam­la slott. Men vad som ock­så fastnade i min­ne var alla des­sa pråmar som dygnet om fär­dades upp och ner på Rhen. Var de fullas­tade låg de så lågt i vat­tnet att de när som helst såg ut att kun­na sjunka. När lasten väl lossats så höjdes de flera me­ter upp från vat­ten­lin­jen.

Se­dan dess har jag rätt många gånger åter­vänt till Rhen efter­som jag tycker det är en så vac­ker del av Europa. Länge såg jag des­sa pråmar som nå­got som hörde historien till och som skulle komma att av­vecklas på grund av kon­kur­rensen från last­bilar och järn­vägar. Men nu verkar ut­veck­lingen ta en an­nan rikt­ning, inte minst av miljö­skäl.

Annons

Ett tåg drar 8 gånger mer energi och en last­bil 29 gånger mer för sam­ma last som en pråm, el­ler Binnenschiff som det heter på tyska. De all­ra största pråmarna kan er­sätta hela 400 last­bilar. Dess­utom är pråmarna tysta och gör inte myc­ket ovä­sen när de glider fram på Rhen men även Do­nau, som är den andra stora vat­ten­leden.

Vi i Sverige har inte många bra floder för pråmar. Men vi borde ändå ge­nom­föra en studie för att se om pråm­trafik kan ut­vecklas i en del av våra vat­ten­drag för att er­sätta last­bils­tra­fik. För länder som Tysk­land, Ne­der­län­der­na, Frank­ri­ke, Schwe­iz och Ung­ern hör pråmar de­fi­ni­tivt framtiden till.

Lars J Eriksson

Lars J ErikssonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons