Annons

Går under huden på Monica Z

Kultur och Nöje Monica Zetterlunds liv har redan porträtterats i såväl dokumentärer som på film. När det nu tar plats på Hipps scen har fakta fått en underordnad roll till fantasi och drömmar.– När jag såg filmen, Monica Z, tyckte jag historien passade bättre på teatern, säger regissören Heinrich Christensen.
Publicerad 19 september 2018 • Uppdaterad 24 november 2021

Pjäsen Monicas vals, som har underrubriken Fragment och fantasier, tar avstamp i sångerskans sista dag i livet. Hon sitter i sin blommiga fåtölj på scenens kant, lyssnar på skivor med en hel del vitt vin under västen och minns tillbaka.

Publiken får sedan följa med på en resa genom hennes liv, höra hennes sånger och möta alla de människor som spelade en roll för henne både i livet och i karriären. Allt ackompanjerat av Benjamin Koppel Quartet som tar plats i bakgrunden av scenen.

Annons

– Ett osentimentalt porträtt av ett geni, beskriver Malmö Stadsteaters chef Kitte Wagner pjäsen när hon presenterar den.

Huvudrollen som Monica görs av Mari Götesdotter, som själv har en lång relation till sångerskan och artisten.

– För mig är hon barndom, bakgrundsmusik på fester, sommar, min uppväxt på landet. Någon slags bakgrundstrygghet som alltid funnits med. Redan när jag såg filmen tänkte jag, ”I love it”. Det där vill jag göra, berättar hon.

Mari Götesdotter fick rollen efter att provsjungit för kapellmästaren Benjamin Koppel, som även skrivit alla arrangemang. Men att det fanns en passande kandidat till rollen i Malmö stadsteaters ensemble visste regissören Heinrich Christensen redan när han fick idén till pjäsen. Han och Mari Götesdotter är nämligen ett par sedan flera år tillbaka.

– Vi ville inte ha nepotism, så det var viktigt att det var Benjamins beslut, säger han.

De två har också varit noggranna med att inte blanda ihop arbete och privatliv, när de nu för första gången arbetar tillsammans på ett större projekt.

– Vi har förberett oss på var sitt håll och mötts i repetitionslokalen, som två konstnärer, säger Heinrich Christensen.

– Sedan kan man förstås få lite regi på väg hem på tåget, skrattar Mari och fortsätter: men han har ju fått ta del av lite research också i form av mig som ligger och låter och brummar.

– Jag hade Monica Zetterlund bredvid mig i sängen en kväll, plötsligt kom en röst och de här replikerna. Det var jättekonstigt, säger Heinrich Christensen och skrattar.

Både regissör och huvudrollsinnehavare betonar att Monicas vals inte är en biografisk pjäs utan ett försök att ta sig under huden på människan Monica.

Annons

– Vi kan berätta lite mer komplext på teatern, utan att behöva förhålla oss till sanningen, och Monica är mycket komplex, förklarar Heinrich Christensen.

– Alla som kommer och tittar på den föreställningen, förutsätter jag, har precis som jag ett eget förhållande till Monica och sitter redan på en bank av tankar, minnen och känslor. Det jag tänker att vi gör med vår föreställning är att öppna upp vägar till fantasin, till folks egna känslor av ”vem är Monica för mig”, på ett annat sätt än en dokumentär kan göra, där det ofta är väldigt faktabaserat och torrt. I teaterns värld kan vi öppna upp andra rum som kanske får en att se musiken från ett annat håll. Och Monica från ett annat håll. Och inte bara henne som artist utan det allmänmänskliga – vad kan ligga i scenskräck, i att vara mamma och stjärna på 60-talet, saker som sliter i människor, säger Mari Götesdotter.

Samtidigt som de tagit sig konstnärliga friheter i förhållande till fakta har de ändå haft vissa förhållningsregler för sig själva.

– Man kan välja att inte sätta upp en sån här pjäs, eller så väljer man att göra det för att man tycker så mycket om henne. Och då måste man behandla det på ett värdigt sätt och det tycker jag funnits som en slags regel, att det gör vi, säger Mari Götesdotter.

Att Monica Zetterlund är älskad har hon redan märkt i samband med att hon spelat upp stycken ur pjäsen.

– Första gången jag gick upp och mötte publiken som den gamla Monica blev jag själv väldigt rörd över hur mycket kärlek det fanns i rummet. Det var jag inte riktigt beredd på. Det var också ett tydligt tecken på att det här är ett bra val av pjäs att sätta upp, säger Mari Götesdotter.

bild 1/2
Heinrich Christensen har regisserat och Mari Götesdotter spelar huvudrollen i Monicas vals. – Vi lånar Monicas liv för en stund och försöker gestalta och sätta oss in i det, tillsammans med publiken, säger Heinrich Christensen om pjäsen.
Mari Götesdotter som Monica Zetterlund i nyskrivna pjäsen Monicas vals, som har urpremiär på Hipp den 21 september. För publiken blir det en resa genom hennes liv, från tonåren till hennes sista dag. Foto: Pernilla Ekdahl
Heinrich Christensen har regisserat och Mari Götesdotter spelar huvudrollen i Monicas vals. – Vi lånar Monicas liv för en stund och försöker gestalta och sätta oss in i det, tillsammans med publiken, säger Heinrich Christensen om pjäsen.
Mari Götesdotter som Monica Zetterlund i nyskrivna pjäsen Monicas vals, som har urpremiär på Hipp den 21 september. För publiken blir det en resa genom hennes liv, från tonåren till hennes sista dag. Foto: Pernilla Ekdahl
Fakta:

Monicas vals

Premiären är på Hipp på fredag, den 21 september. Föreställningen spelas sedan till och med den 1 november.

Övriga medverkande: Sven Boräng (spelar bland annat Bill Evans och Tage Danielsson), Hans Peter Edh (spelar bland annat Monicas pappa, Vilhelm Moberg och Arne Domnérus), Katarina Lundgren-Hugg (spelar bland annat Monicas mamma och Sonya Hedenbratt), Johannes Wanselius (spelar bland annat Beppe Wolgers), Linn Mildehav och Magdi Saleh.

Pjäsen är skriven av Klas Abrahamsson.

Pernilla EkdahlSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons