Annons

Italienskt bröllop blir musikal

Publicerad 21 september 2018 • Uppdaterad 13 december 2021
– Det är kul att vara tillbaka. Det känns bara underbart, jag är så glad att stället inte är genomrestaurerat och omgjort till hotell, säger Susanne Bier, här omgiven av musikalartisterna som ska göra rollerna i den kommande musikalen Den skaldede frisör. Från vänster Benjamin Boe Rasmussen, Xenia Lach Nielsen, Niels Olsen, Susanne Bier, Bodil Jørgensen, Silas Holst och Maria Lucia. Foto: Miklos Szabo
– Det är kul att vara tillbaka. Det känns bara underbart, jag är så glad att stället inte är genomrestaurerat och omgjort till hotell, säger Susanne Bier, här omgiven av musikalartisterna som ska göra rollerna i den kommande musikalen Den skaldede frisör. Från vänster Benjamin Boe Rasmussen, Xenia Lach Nielsen, Niels Olsen, Susanne Bier, Bodil Jørgensen, Silas Holst och Maria Lucia. Foto: Miklos Szabo

Bröllop i Italien, på danska Den skaldede frisör, kom 2012. Filmen handlar om frisören Ida som kämpar mot cancer och som tappat allt hår under behandlingarna. Hennes dotter ska gifta sig i Italien med sonen till en fruktgrossist som har en citronodling där. Men innan Ida reser till Italien händer saker som rör till hennes liv ännu mer och giftermålet mellan dottern Astrid och hennes tilltänkte blir inte som planerat.

Redan under inspelningen kände Susanne Bier och teamet att det fanns en musikal i filmen och i sju år har tanken fått gro.

Annons

– Kärnan i det, det som kunde bli en fantastisk musikal, kände vi fanns där. Och lusten att göra musikal av filmen har aldrig försvunnit, säger Susanne Bier.

Nu har hon återvänt till inspelningsplatsen, den gula villan med balkongerna där Brosnan och Dyrholm i rollerna som Philip och Ida klev ut, citronlundarna där de promenerade och de vackra omgivningar som inspirerade alla medverkande i filmen.

Kommer ni att sitta här och arbeta med musikalen också?

– Det vore ju fantastiskt, men med tanke på dansnummer och allt som ska till så funkar det nog inte så bra, säger Susanne Bier.

Hon ser fram emot att påbörja arbetet med musikalen som ska ha premiär våren 2020 i Köpenhamn och som så småningom ska få en internationell resa – om allt går vägen.

När man ser filmen känner man att det finns ställen där det skulle passa med musik?

– Ja, och det är precis så vi kommer att arbeta med det hela. Sedan kan det ju vara så att man inte har samma tankar om var sångerna passar in som filmpubliken har. Jag hoppas att Thomas Helmig, som ska göra musiken, kommer med idéer på sånger som kommer in på andra ställen än de jag tänkt. Det händer mycket under processen när man kreativt går igång med ett arbete, det är en organisk process, säger Susanne Bier.

Thomas Helmig skrev titelmelodin till Biers film Den eneste ene och sedan dess har hon velat arbeta med honom igen.

– Han har en speciell ärlighet och jag tycker också att hans sånger är sexiga och ibland också sorgliga. Men först och främst är det uppriktigheten som jag fångas av, säger hon.

Bröllop i Italien är en romantisk komedi, men historien har en allvarlig kärna. Det ska musikalen också ha, menar Susanne Bier.

Annons

– Jag är ingen musikalperson, men de musikaler jag gillar har en sorts smärta som jag kan relatera till. Det måste finnas en botten, det räcker inte med bra musik.

Regin lämnar hon med varm hand över till Frede Gulbrandsen, som på Malmö stadsteater bland annat gjort Mommo och kampen och tiden och Amadeus.

– Jag ska inte regissera det här. Skulle jag stå på scenen och regissera, då hade det blivit väldigt underligt. Jag tror inte jag ska göra något som jag inte gjort förr, konstaterar hon.

Hon ska skriva manus tillsammans med Anders Thomas Jensen och att få lämna över materialet till regissör, scenograf, koreograf och kostymör ser hon fram emot.

– Vi levererar material som andra kan arbeta med. Vi kan göra något kreativt och säga: ”Nu får ni detta”. På så vis är det en enorm frihet i förhållande till när man som regissör har hela ansvaret och måste sitta natt efter natt och klippa om. Det här känns bara som en gåva, säger Susanne Bier.

Finns det fler musikaler i hennes filmproduktion? Nja, knappast.

– Jag tror inte jag kommer att vända mig om och säga: ”Efter bröllopet, det vore en fet musikal”. Men det är också kul att göra olika saker. Så jag är glad att filmerna är olika, säger Susanne Bier.

De bärande rollerna i musikalen kommer att spelad av några av Danmarks ledande musikalartister. Xenia Lach Nielsen gör Ida, Niels Olsen är Philip, Silas Holst spelar sonen Patrick som ska gifta sig med Astrid som görs av Maria Lucia.

Xenia Lach Nielsen tycker om rollkaraktären Ida och ser fram emot att få gestalta henne.

– Hon är en vanlig kvinna, söt och hjärtlig och har det bra i sitt eget universum. Men så drabbas hon av något som vi alla kan drabbas av. Man kan känna igen sig. Hon får cancer, hennes man är otrogen. Hon har inga möjligheter annat än att bara vara ärlig, säger Xenia Lach Nielsen.

Annons

Idas dotter Astrid görs av Maria Lucia, just nu aktuell i Ghost i Stockholm. Maria Lucia ser de båda kvinnorollerna i Bröllop i Italien som goda förebilder.

– Astrid beskyddar sin mamma som varit igenom så mycket. Det känns viktigt att det är två starka kvinnoroller som beskyddar varandra, precis som Elsa och Anna i Frozen. Det känns som om vi har lust att se de starka kvinnorna nu, de som tar hand om sitt eget liv och inte är beroende av en man. När Astrid kommer på att Patrick är osäker på vad de ska göra känner hon efter och hon tar konsekvenserna. Det är så viktigt att man gör så i sitt liv generellt sett, att man finner vad man själv vill göra på egen hand. Kanske vill man göra det tillsammans med någon annan, men det måste vara ens eget beslut, säger Maria Lucia.

Och att musikalen kommer att vara karaktärerna trogna är regissören Frede Gulbrandsen övertygad om.

– Vårt cast är gjort med kärlek till alla karaktärer i historien. Många av dem gör val som man tycker de inte borde ha gjort och de är skröpliga. Man får sympati för dem. Det är viktigt att hålla fast vid situationerna och karaktärerna, säger Frede Gulbrandsen.

Yvonne Erlandsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons