Snö och dimma

Hej igen.

Sniglar, skräppor , regn och åter regn fyller vardagen nu.

Nu har sniglarna krypit lite för långt tycker jag för jag hittade till och med en snigel inne i ett bisamhälle.

Bladmöglet på potatisen har slagit till nu med full kraft. Nu är det bara att låta det vara och inte ens gå ut i fältet. Mögelsporerna faller nu ner på jorden så det gäller att det är bra kupat så det mesta rinner ner mellan potatisraderna. I trädgårdslandet hugger vi av blasten och eldar upp det. Vi har ett par sorter som är helt resistenta mot bladmöglet och dom står ju gröna och fina.

Spannmålen ser fantastiskt bra ut förutom höstvetet då men det har tagit sig lite faktiskt.

Ja vi var ju på fjällvandring i Norge och det blev lite mer äventyr än vad vi behövde.

Vi steg av bussen vid konsum i Norska Sulitjelma. Selade på oss ryggsäckarna med all mat vi skulle äta veckan vi skulle vandra från Norge in till Svenska Kvikkjokk. Vi började ned en stigning på 500 meter dom första kilometrarna. Väl uppe på berget bestämde vi oss för att ge oss av direkt mot den första stugan på väg mor Sverige klockan hade visserligen hunnit bli sju på kvällen men det är ju ljust länge så det skulle säkert gå.

Efter tre kilometer började det bli allt svårare att hittade leden för det var bitvis metertjockt med snö men vi fortsatte med kartans hjälp. Efter ytterligare någon kilometer var det tvärstopp. Dimman slog ner på oss som en grytlock och sikten var inte mer än max 15 meter. Nu såg vi ingenting, inga markeringar som märkte ut leden, inga höjder att gå efter. Vinden tilltog och våra spår som vi lämnat i snön blåste bort efter hand. Efter en stund förstod vi att vi fick ge upp och det blev inte helt lätt att ta sig tillbaka för spåren var bitvis helt borta men vi tog det så lugnt och efter tre timmar var vi tillbaka där vi började. Vi tog oss in i en fjällstuga och övernattade där. Varmt och gott, så fick vi lite mat i oss. Ja prima mat för Caroline har torkat all mat själv som vi hade med oss. Helt ekologisk naturligtvis.

Nu visade det sig att vi hade en himla tur som  återvände för vi träffade i denna stugan ett himla trevligt Norskt par som hade bra koll var det var snö och inte. Dom skulle vandra söderut i Norge och vi slog följe med dom. Det blev inte så lite äventyrligt det heller för vi skulle vada över forsar på flera ställen. Sen snösmältning gjorde att det var mycket vatten överallt. Att ta sig över forsande 2 gradigt vatten är rätt läskigt ska jag säga. Spår efter Järv såg vi också…Allt gick bra och det slutade med att vi följde med Norrmännen hem och övernattade där en natt för att sedan ge os av hemåt.

20150706_161029

Naturen där upp i mittNorge är ju makalöst vacker och  det är många fina bilder vi fick med oss. Både i huvudet och i kameran-

Vi skulle ju en runda till Umeå på vägen hem men vi kom ju aldrig det hållet så det tar vi en annan gång. Vi skulle titta till Mop huset där och hälsa på Lundströms..

Vi rullar ut vårt nya rullande Hönshus i dagarna nu och ska sen ge oss på nästa MOP.