Bli träningspeppad?!

Träning om 1 och en halv timme. Det sköna med att elitidrotta är att man inte behöver någon ”krage att ta tag i” eller ett samvete och motivation att lura igång för att ta sig till träningen. För mig går ju allt per automatik. Jag behöver ingen motivation och peppning då mina mål är det som styr alla 24 timmar om dygnet. När jag vaknar på morgonen vill jag endast att rygg, axlar, knän och nacke skall ha vaknat på rätt sida. Inte för att det avgör om jag kommer träna eller inte, utan mer om hur jobbigt det kommer vara att väcka kroppen. Jag själv är ganska morgonpigg mentalt, men kroppen älskar tydligen att dra ut pluggen helt på natten. Ibland känns det som man äger en riktigt gammal bil som vägrar starta på morgonen.. -Ge den lite mer gas så kanske den går igång, skriker tränaren var på man svarar -du får hjälpa mig så rullar vi igång den :).

Hur som helst så inser jag därför att jag har svårt att motivera folk till träning genom att endast tänka så som jag själv gör. Det går liksom inte applicera samma tankar som jag använder till vanlig vardagsmotion. Tänk när jag står och peppar en person som har 3 barn hemma, ett heltidsjobb och en tvätthög som man kan köra backlöpning på! Genom att försöka intala personen: ”Dina förutsättningar skall aldrig stå i vägen från dina mål. skapa nya förutsättningar som inte står i vägen utan som banar vägen!!”.

Detta kan vara ett av de snabbaste sätten att få en person att tycka illa om en 🙂 Dock har jag tränat både elitidrottare och motionärer med gott resultat så helt kört är det inte för min del. Men man måste alltid tänka på att alla kommer med olika mål och förutsättningar.

Tanken är i alla fall att jag ska börja droppa lite mer träningstips framöver. många grejer är kanske likt mitt brandtal ganska värdelösa för vanligt folk men vissa godbitar kan man säker hitta. Sen är det också ett bra sätt att visa hur man kan träna på den högsta nivån.

Dagens tips är antagligen ett av de mindre användbara träningarna för folk som bara vill börja komma igång.

Explosiv träning där man endast vill jobba med de snabbaste muskelfibrerna. Detta är en ganska rolig och inte så ansträngde träningsform där man vilar relativ mycket för att hela tiden ha en ATP-nivå som är aktiv. D v s att man skall vila så pass länge att man för varje runda har kvar ämnen i kroppen som påverkar kroppens explosiva förmåga. Skaderisken är också ganska stor då man gör snabba rörelser samtidigt som man tar i allt vad man kan, så här måste man vara försiktigt och bra uppvärmd innan man börjar.

Solen är inget måste i denna träningsform men som med allt i livet så gör den träningen några procent behagligare 🙂

 

  • Ulrika Mickels Nord

    Ibland kan jag se att det är siffror i den lilla bubblan för Disqus, men än har jag inte lyckats komma till det som är skrivet. Men håll ut eller skriv en vanlig kommentar. Jag försöker igen.