Första hjälpen: Kom igång med träning!!

Sommaren börjar gå mot sitt slut. Folk är kanske inne på sista semesterveckan och tråkigt nog börjar man sakta blicka framåt mot en (om möjligt) ännu kallare period som är på ingång. ”The Winter is coming” helt enkelt och sommaren 2016 känns kanske sjukt avlägsen.

Då är det ett superläge att skaffa sig ett försprång och komma igång med träningen redan nu!

Detta är ju sjukt logiskt om man tänker till lite. Vem vill inte liksom inte tjuvstarta så man kan få defilera in i mål?!

Jag brukar säga att jag inte har mandat att hacka på folk som inte tränar. Jag vet också att jag inte kan förändra någons vanor eller beslut åt dem.

Träning är precis som att försöka att sluta röka eller sluta snusa. Man måste själv verkligen vilja göra förändringen annars kommer man garanterat falla in i gamla vanor igen. Det folk runt omkring personen kan göra är att underlätta förändringen, hjälpa till och stötta, Men viljan, den kan man endast själv styra.

Idag florerar det ständigt nya tips på hur just du ska komma i din livs form. ”Gör si, gör så, nej, gör hå” bla bla bla..

Grejen är att träning egentligen är en sjukt enkelt sak. Ja ni hörde rätt. Självklart finns det mängder med metoder hur man maximerar sin träning vilket är något jag hela tiden strävar efter men för människor som bara vill må bättre och komma i bättre form så behövs det egentligen inte några vetenskapliga studier eller forskningsrapporter på hur man skall lyckas.

Nu menar jag inte att man direkt kan gå in på gymmet och göra en frivändning (tyngdlyftningsövning) (och nej jag tänker aldrig kalla det en Crossfitsövning) :).

Det jag menar är att om man bara fysiskt kan röra sig så är man kapabel att träna utan att behöva hänga på något träningsforum eller prenumerera på någon träningstidning. Man behöver bara i all enkelhet röra på sig.

Att ut och gå, eller powerwalka kan jag erkänna är något jag har svårt att acceptera som träning. Ibland hör man folk som berättar -jo men jag kör 2 pass om dagen, Styrka på morgonen och Powerwalks på kvällen.

För mig är ”PW” ingen riktig träning. Däremot säger jag inte att det är dåligt på något vis! Det är absolut bra mycket bättre än att sitta hemma. Och man kan se det lite som träningens ”cannabis”, En bra inkörsport till tyngre grejer 😉

Nej men om vi hoppar specifik träning så som att bli starkare eller smidigare så är det bara en sak man behöver tänka på.

Man ska aktivera kroppen. Man rör på sig helt enkelt. Om det är att hoppa, jogga, simma, sprinta, krypa spelar mindre roll. Det som är en bra hint på att man gör rätt; Blir man trött, ja då är man på rätt väg. Sen är det bara att försöka vara trött så länge man orkar.

Man behöver inga distanser, pulsklockor eller framförallt fancy träningskläder. I början kan man börja med att hålla sig trött i 10 minuter. Sen ökar man med att försöka vara trött i 15..20..25 osv. Och innan man vet ordet av det så är man en elitmotionär!

Tallroths trötthetsträning kommer kanske revolutionera 2016 (Fast ska det slå igen kanske man får kanske kalla det ”the tired traning”).

Självklart ska man vara lite försiktigt men kroppen ergonomiskt sett, men annars är det bara att köra på.

Den viktigaste och i princip enda faktorn för framgång är att man måste ha motivation att träna. Sen inser även jag att detta är ett ganska tråkigt sätt att träna vilket kräver en sjukt motivation men jag kan lova att det fungerar. För träning är inte svårare än så här även om det säkert finns personliga tränare som tar 1000 kr timmen som påstår annat.

Jag menar bara att ursäkten att ”jag vet inte hur man tränar” fungerar inte.

Nu till ett konkret exempel om ni inte riktigt vet hur man blir trött på ett bra sätt:

I torsdagsmorse stod det backlöpning på schemat för mig och de andra Spartanerna.

Just backlöpning är lite krångligare när man bor i Skåne då vårt platta landskap inte bjuder på många höjdmeter. I Hässleholm är den klart bästa backen Galjbacken som man hittar vid det gamla Vattentornet. En grym backe helt enkelt.


I Malmö där vi befann oss finns det två backar vi brukar köra på; Bulltoftabacken och Kroksbäcks kullar. Dessa två är inte i samma kaliber som Galjbacken men dom fyller verkligen sitt syfte.

För att få ut max av ett intervall-backpass så skall helst inte backen vara mer än 150 meter lång (vilket ingen av de tre nämnda är).

Har man väl hittat en passande backe så är den svåraste biten löst då träningsformen i övrigt är väldigt enkel.

1, Värm upp.

2, spring så fort du kan upp till toppen.

3, jogga långsamt ner.

4, upprepa punkt 2 i kombination mer punkt 3 så många gånger du orkar.

5, När du väl spyr kan du klappa dig på axeln och avsluta passen. (Är du supermotiverad så kör du en extra efter spyan 😉

Om backen är mindre än 150 meter lång så (vilket dessa tre är) så värmer man upp lite

Vi körde en massivt backpass konstruerat av vår tränare Jalmar Sjöberg. Ni från Hässleholm kanske kommer ihåg Jalle från tiden då han och jag härjade i BK Ore i Vinslöv. Totalt blev det 28 vändor från blandade distanser och man var mådde där efter 🙂


Skärmavbild 2015-08-01 kl. 09.50.50 Skärmavbild 2015-08-01 kl. 09.54.51

 

Överst hittar vi en spöklik Galjbacke i Hässleholm. undre bilden ser man bulltoftabacken som också består av strövande kor som vid det tillfället när bilden är tagen i fjol även roade sig med att urinera på min jacka..

Avslutningsvis får ni också se en lite film från Kroksbäcks kullar när vi var där och sprang 2013.

×