Och på 7:e dagen..

Vi anlände till Ungern förra söndagen. I 7 dagar har man tampats, kämpats och stångats. I 7 dagar har man också gått och trånat efter den efterlängtade vilodagen! Idag slog den ner i här i byn!

Vilodag innebär att inga träningspass är inplanerade. Grundtanken är att man skall ta det lugnt och återhämta sig. För mig och de andra grabbarna är det också en dag då man får göra precis vad man vill..  I bland innebär det att man knappt lämnar sängen om man är riktigt sliten. Men idag tog våra reptilhjärnor kommandot då vi valde att börja dagen med ett prestigefyllt fotbollsmöte. 3 mot 3, där indelningen grundade sig på åldern. Så det blev de gamla och rutinerade mot de outtröttliga ungdomarna. Jag som är Hässleholms egen Zlatan (enligt mig själv och endast mig, de andra kallar mig i bästa fall för Elmander!?) tillhörde gamlingarna.

2 gånger 20 minuters intensiv fotboll avverkade och självklart gick rutinen före ungdomlig vilja 🙂

Längre ner har ni lite fler bilder från hur man spenderar en vilodag i Tata.

Igår brände vi dock på ordentlig då vi körde intervallöpning på löparbana. Intervaller är en grym träningsform där man hela tiden har en ständig kamp mot sig själv och sitt huvud. Man pressar sig till exempel till max i 3 minuter, vilar 3 minuter och sen måste man alltså överlista sitt huvud att man är fräsch nog att orka pressa sig själv till max igen.

Träningsformen igår var maxprestationer i följande ordning: 6 minuter. 3 min. 3 min. 1 min. 1 min. 1 min. 1 min. Det är endast totalt 15 minuters jobb. 15 minuters löpning kan vara en lugn uppvärmning samtidigt som det kan vara det värsta man gjort på länge. Allt ligger i hur bra man är på att överlista sitt eget huvud som är den som håller i handbromsen 🙂

Att springa intervaller själv funkar helt okej om man har pulsklocka eller fasta hålltider men de där sista procenten som får tarmar att skruva sig och magsäckar att vändas ut och in, dom hittar man nästan bara då man tävlar mot varandra. Jag och Stoffe Johansson hade ett par duster igår där jag ”spräckte mig” som man säger på Norska. Två gånger gjorde jag ett klassiskt misstag då jag försökte gå om honom vid kurvan. Han var egentligen slut men vägrade se sig besegrad och helt plötsligt blev kurvan så sjukt lång för en annan.

Träningsformen funkar också bra som ett varumärkestest då vi gjort passet flera gånger innan och vet hur långt man bör hinna på t ex 6 minuter. Igår kom jag över 1800 meter (4,5 varv) vilket jag var nöjd med och det är en förbättring sen sist så det är ett bra tecken inför VM 🙂

 

Här kommer mina semesterbilder från Tata. Om någon missat det så är jag och fotografering oftast ovänner men man fattar i alla fall bilden 🙂

IMG_0093
Torget och klocktornet i centrala Tata.

 

IMG_0138
Jag och Fredde vid ”the old lake”. också den i centrala Tata

 

IMG_0141
Kaffe och yoghurt-paus..
IMG_0140
Eller mjölk med kaffesmak och godisbitar med yoghurtsås är nog ett mer korrekt påstående 🙂

Imorgon är det återigen 2 träningspass!

Hej så länge!