Vem är jag att tycka till..

Om en månad startar OS-brottningarna i Rio. Rent marknadsmässigt så går vi in i vad jag skulle säga är den viktigaste tidsperioden för Svensk brottning de kommande 4 åren. Ett olympiskt Spel varar inte bara under en månad utan den gör alltid ett stort avstamp för 4 år framåt. Helt enkelt, Ett OS kan vara skillnaden mellan 4 gynnsamma år med en härlig tillväxt kontra 4 år av att försvara och förklara en idrotts identitet.

2012 års OS i London måste ses som ett svenskt misslyckande marknadsmässigt då vi bragdartat lyckades ta 2 medaljer men efterspelet handlade bara om en kritisk bild av brottningen som sport. Den gången skulle jag säga att förbundet inte hade någon egen marknadsplan eller strategi för hur man skulle förvalta en eventuell framgång och få fokuset och strålkastarna att riktas mot eventuella medaljörer.

Nu har det gått fyra år och vi närmar oss en ny olympiad. Efter OS-kvalen och SOK:s uttagningar i maj insåg jag att även denna gången verkade inte Svenska Brottningsförbundet ha gjort någon speciell satsning för att lyfta fram eller profilera olympierna inför denna olympiad.

Efter min egen kvalmiss i Maj var jag för första gången på väldigt länge inne i en lite lugnare period rent tidsmässigt. Istället för att kritisera förbundet och ifrågasätta varför man inte försökte lyfta fram brottarna inför OS insåg jag att jag både hade tiden och viljan att göra ett seriöst projekt mot OS. Jag valde att lägga fram ett förslag till förbundet där jag vill lägga fokus på två punkter.

Det första punkten var att helt enkelt profilera brottarna så mycket som möjligt. När väl till exempel Henna Johansson går upp på brottningsmattan i Rio så skall så många svenskar som möjligt redan ha något att relatera till henne. Engagemang bygger alltid på relationer. Att känna igen personen, att veta vem hon är, att tycka om henne, känna till hennes resa, det skapar engagemang. Sen om det är brottning eller kanot spelar mindre roll under ett OS. Som ett annat exempel tror jag inte att 4 miljoner svenska TV-tittare älskar att studera skidtekniken när Charlotte Kalla går från 2:ans växel till 3:an efter en timmes skidåkning. Nej, man följer 3 milen för att man är engagerad hur det skall gå för alla vårans Charlotte Kalla!

Det andra punkten var att skapa en hype kring brottningen fram till OS. Lyfta fram vad som gör sporten värd att älska. Kampmomenten, kasten och tekniska finesser med mera, att en gång för alla tvätta bort den negativitet som florerat kring framför allt brottningens ”oklara” regler de senaste åren.

Jag påpekade för förbundet att tiden var knapp men i förslaget räknade jag med att under de sista 2 månaderna fram till OS så skulle det ske dagliga reportage, intervjuer, highlightfilmer, träningsklipp, utmaningar och mycket annat om våra Olympier för att få så stor spridning som möjligt. Jag la även fram förslaget att göra en OS-bilaga som skulle ges ut till press, media och allmänheten. Där man då utöver det ovanstående sakerna även grundligt skulle gå igenom vikt för vikt. Konkurrenter, bubblare, varningstecken, regler, tävlingshallen, info om TV-tider och mycket annat skulle finnas med. På samma sätt som profileringen så vinner man även på att måla upp konkurrenterna och ge dem en ansikte till skillnad från att höra att ”Johan Euren möter en Ryss i första”.

I mitt förslag la jag även fram att jag hade all utrustning som behövdes samt tillräckligt material för att kunna starta omgående. För att förtydliga att jag hade kompetensen lyfte jag även fram tidigare material och erfarenhet jag hade i bagaget samt att jag gjort ”brottningspropaganda” som setts av över 3 miljoner människor med en budget på noll kronor.

Jag la inte fram ett kostnadsförslag utan förtydligade att mitt syfte inte låg i att tjäna pengar utan att endast få ersättning för de timmar de skulle ta att åka och träffa, intervjua och filma de 6 Olympierna. Men som sagt så nämnde jag inga summor över huvudtaget.

Jag hade kontaktat förbundets marknadskommitte och även via telefon presenterat mitt förslag för förbundets kommunikations- och marknadsansvarige (KMA). Efter två veckor ringde just KMA mig och berättade att förbundet hade valt att tacka nej till mitt förslag med motivering att ”tiden var för knapp”. Jag kunde då inte ställa några frågor om beslutet då KMA inte varit med i beslutsfattandet utan var endast en budbärare av beskedet.

Jag vet att många gånger gör ett inlägg likt detta mer skada än nytta. Brottningssverige behöver verkligen inte fler interna bråk och jag övervägde ganska länge om jag skulle skriva om händelsen. Men när de beslutsfattande i förbundet inte ens har mage att ringa och lämna beskedet eller ens föra diskussionen vidare kände jag att jag behövde få detta sagt. Sen, motiveringen ”att tiden var för knapp” känns för mig bara märklig. Man gör alltså hellre inget alls än att lyssna och föra en diskussion om att göra något. Jag vill på ett plan inte kritisera förbundet allt för mycket då jag är övertygad om att Förbundet bara vill svensk brottnings bästa. Jag lyfter bara frågan om förbundet har kompitensen att veta vad som är bästa för svensk brottning?

Sen kanske jag är naiv som per automatik anser att jag var kvalificerad att utföra ett bra jobb. Men även om jag har överskattat min förmåga så spelar det mindre roll då faktumet är att det inte hade behövt vara just jag som gjorde detta. Jag ville bara se att det fanns en plan, en strategi och en grund att maximera det bästa tillfället vi får på 4 år.

För mig personligen förändrades inget av beslutet. I mina ögon är jag inte den stora förloraren utan det är snarare vi alla i Brottningssverige. Egentligen handlar det inte så mycket om just detta specifika fallet utan i mer mitt tycke om hur förbundet väljer att se på utomstående hjälp, nytänkande och modernisering.

Titta på det internationella brottningsförbundet UWW och USAwrestling. Där jobbar man stenhårt på en daglig basis med rörliga bilder, intervjuer och egna reportage för att lyfta sporten framåt.

Man kan inte idag tro att marknadsföring inom idrott sker per automatik, Dagens samhälle bygger på att hela tiden synas och att profilera sig på ett tilltalande sätt. Konkurrensen mellan idrotter är inte som den var förr, Den är brutal. och man skapar sin egen lycka!

Nu menar jag inte att loppet är kört utan jag tror och hoppas att Svensk Brottning kan få en bra genomslagskraft under OS, Jag som följt truppen har en känsla att det kan gå riktigt bra på mattan, vilket sen kan genera till en bra ”efterOSperiod”.

Jag kommer oavsett lite längre fram göra en lite mindre OS-special här på bloggen. När det väl börjar dra ihop sig så kommer jag analysera vikt för vikt och förhoppningsvis ge er som läser en lite bättre grund att stå på när väl OS drar igång. För jag tror som sagt att det är bättre att göra lite än att inte göra något alls.

/Zakarias Tallroth