Finns det en typisk dag hos räddningstjänsten?

Vardagen hos räddningstjänsten – det är ju mitt mål att kunna visa den för er. Ni som hängt med ett tag har förhoppningsvis fått en ganska god inblick i att ingen sitter sysslolös bara för att det inte är en pågående utryckning – det är slangtvätt, övningar, tillsynsuppdrag och ett och annat larm förstås.

I går tillbringade jag dagen i Osby och fick uppleva en variationsrik dag, en dag som nog ganska väl speglar hur det kan gå till. Häng med på en bildresa genom min dag:

När jag kom till stationen runt 7-tiden på morgonen (okristligt tidigt) var stationen väldigt tom och en hel hög fordon saknades. 8080, 8010 och 8040 var ute för att undsätta en bilist som kört av vägen i halkan och där räddningstjänsten fick klippa upp bilen för att få ut föraren, det kan ni läsa om här.

Nedan kan ni se återställningen som brandmännen ägnar sig åt efter varje larm och det var roligt att möta Nicklas, en av de som precis fått anställning och som var ute på ett av sina första larm.

Mörkt och öde. Tomma platser där tre utryckningsfordon i normala fall står.
Mörkt och öde. Tomma platser där tre utryckningsfordon i normala fall står.

 

Tomma krokar, Grupp 1 är ute på larm.
Tomma krokar, Grupp 1 är ute på larm.

 

En efter en backar de så in på sina respektive platser igen.
En efter en backar de så in på sina respektive platser igen.

 

Styrkeledaren Lennart kommer in för att hänga av sig hjälm och larmställ.
Styrkeledaren Lennart kommer in för att hänga av sig hjälm och larmställ.

 

Nicklas, som här varit ute på sitt andra larm någonsin.
Nicklas, som här varit ute på sitt andra larm någonsin.

 

Dags att återställa all utrustning i bilarna så att de är redo till nästa larm.
Dags att återställa all utrustning i bilarna så att de är redo till nästa larm.

 

DSC_6355

 

DSC_6357

 

Efter frukost (innehållande en hel del gliringar/psykningar/uppmuntrande tillrop om bloggare som ska testa rullbandet), gjorde jag det som ni ju fick se igår (klicka här). Därefter pratade jag och insatsledaren Janne lite mer ingående om de olika testmomenten och om livet på stationen i allmänhet.

 

Jag hänger med Janne och pressen ringer och ställer frågor om morgonens trafikolycka i Visseltofta.
Jag hänger med Janne och pressen ringer och ställer frågor om morgonens trafikolycka i Visseltofta.

När det sedan var dags för TIB-genomgång hängde jag på. TIB står för Tjänsteman i Beredskap och är kortfattat den du ringer till när kommunens växel har stängt och du kommer då till räddningsledaren, alltså chauffören av befälsbilen 8080. Uppgiften för TIB är att ta emot samtal, bedöma om åtgärd krävs och om det ska ske nu, genast, imorgon eller annan dag samt att ta reda på vem som ska göra det.

Klicka på denna länk om du vill veta mer om vem du ska kontakta efter kontorstid om du bor i Osby kommun.

 

TIB-utbildning, som leds av kommunens säkerhets- och beredskapssamordnare Bertil Håkanson.
TIB-utbildning, som leds av kommunens säkerhets- och beredskapssamordnare Bertil Håkanson. Jimmie och Ulf lyssnar uppmärksamt.

 

Dock fick vi avbryta eftersom det kom ett larm om en mindre brand i en container på återvinningsstationen i närheten. Personalen som larmade hade lyckats få upp en del av det material som brann och Janne släckte resten av elden nere i containern med hjälp av vatten –  den troliga brandorsaken är att någon slängt ner aska som inte varit ordentligt släckt.

 

I 8040, Badkaret, på väg mot återvinningsstationen där det brinner i den container märkt brännabart, Janne kör och jag har intagit min vanliga plats i tankbilens passagerarsäte.
I 8040, Badkaret, på väg mot återvinningsstationen där det brinner i den container märkt brännbart, Janne kör och jag har intagit min vanliga plats i tankbilens passagerarsäte.

 

DSC_6491

 

DSC_6503

 

DSC_6529

 

Den som hade beredskap under större delen av gårdagen var räddningschefen Peter. Övrig personal började gå hem och över stationen lägrade sig ett behagligt seneftermiddagslugn, och jag började göra mig redo för att köra hem när hemtjänsten ringde och frågade om assistans att lyfta en person, en typ av förfrågan som kommer då och.

Efter den insatsen hann vi bara sätta oss i bilen och knäppa fast säkerhetsbältena när det gick larm. IVPA (i väntan på ambulans) och vi var på plats på några få minuter till en person som klagade över bröstsmärtor och det dröjde inte länge förrän Håkan, Zebastian, Leif och Lennart bromsade in framför samma hus i 8050, iklädda de speciella kläder som används för IVPA-larmen.

 

IVPA-larm, vi åker 8080.
IVPA-larm, vi åker i 8080.

 

De syns ganska bra, de där blå ljusen.
De syns ganska bra, de där blå ljusen.

 

Med långa steget före, mot väg till patienten som klagat över ont i bröstet.
Med långa steget före, på väg till patienten som klagat över ont i bröstet.

 

8050 är på plats och Leif kliver ur.
8050 är på plats och Leif kliver ur.

 

Vi möter upp ambulansen och visar vägen.
Vi möter upp ambulansen och visar vägen.

 

Då återstår bara rapporteringen.
Då återstår bara rapporteringen.

 

Och efter att ha mött upp ambulansen så drog vi oss tillbaka till stationen igen, Peter och jag, och han konstaterade att det nog var en ganska typisk dag för räddningstjänsten, om man nu ska ge sig på att försöka beskriva en sådan. En dag innehållande lite av varje helt enkelt.

På återseende.

 

  • Tomtenissan

    Hej! Så glad jag blev när jag hittade din nya bildblogg här på Skånskan. Har undrat vad som hände efter att du slutade med förra bloggen och har ju saknat alla dina fantastiska foton!

    • Åsa

      Hej! Vad roligt att höra och tack för fina ord. Det värmer verkligen.