Trafikolycka samt en väldigt liten brandstation

Jag är hemkommen efter att ha tillbringat dagen i sällskap med gänget på brandstationen i Osby. Jag har gjort som jag brukar, följt hack i häl på den som har beredskap, i dag var det Janne som fick på sin lott att ha skuggan efter sig i princip hela dagen.

Men han är stabil och så van att jag inte ens tror att han hör kameraklickandet längre.

I det här inlägget tänker jag ta er med på min dag steg för steg. Det som har hänt innan första bilden nedan togs var, inte helt oväntat, kaffeförberedelser. Utan kaffe stannar som bekant världen – åtminstone blir det ytterst få bilder tagna. Mina kameror fungerar inte utan koffein – så kan vi väl säga.

 

 

Ulf förbereder för att lämna över 8080 till Janne som står på tur att ha beredskap.
Ulf förbereder för att lämna över 8080 till Janne som står på tur att ha beredskap.

 

Vintervägar resulterar i smutsiga bilar.
Vintervägar resulterar i smutsiga bilar.

 

Mattvätt ingår i arbetsbeskrivningen.
Mattvätt ingår i arbetsbeskrivningen.

 

DSC_7405
Hjälmen med UN på åker tillbaka upp på hyllan…

 

Och Janne packar in sina saker i 8080.
Och Janne packar in sina saker i 8080.

 

Tills på torsdag då en annan röd hjälm, med andra bokstäver, läggs i baksätet.
Tills på torsdag då en annan röd hjälm, med andra bokstäver, läggs i baksätet.

 

Det är dimma och lite råkallt i Osby den här måndagsmorgonen. Janne och jag tar 8070 (premiäråktur för mig i den bilen).
Det är dimma och lite råkallt i Osby den här måndagsmorgonen. Janne och jag tar 8070 (premiäråktur för mig i den bilen) för att lämna in en för närvarande defekt motorsåg för reparation.

 

Hack i häl (det är ju det jag gör), på mannen med motorsågen.
Hack i häl (det är ju det jag gör), på mannen med motorsågen.

 

Motorsågen i fråga hade tappat några vitala delar men mekanikern på Osby Såg och Motor fixade det på en halvminut ungefär.
Motorsågen i fråga hade tappat några vitala delar men mekanikern på Osby Såg och Motor fixade det på en halvminut ungefär.

 

Sedan blir det kaffe och finfrukost då den i gänget som fyller år bjuder på mackor.
Sedan blir det kaffe och finfrukost då den i gänget som fyller år bjuder på mackor.

 

Janne och Peter har ett snabbt möte om räddningstjänstiga ting.
Janne och Peter har ett snabbt möte om räddningstjänstiga ting.

 

Första stopp på dagens tur är brandstationen i Lönsboda.
Vi beger oss ut i verkligheten och första stopp på dagens tur är brandstationen i Lönsboda.

 

Prylar lämnas och vi styr sedan kosan mot Hökön.
Prylar lämnas och vi styr sedan kosan mot Hökön.

 

Tövädret ger slask och fotografen funderar m om inte barmarken kan innebära att det faktiskt ändå är vår.
Tövädret ger slask och fotografen funderar på om inte barmarken kan innebära att det faktiskt ändå är vår.

 

En krok lämnas i Hökön, vars brandstation...
En krok lämnas i Hökön, vars brandstation…

 

...faktiskt bara är marginellt större än byns gamla station, med torn och allt som ni kan se.
…faktiskt bara är marginellt större än byns gamla station, med torn och allt som ni kan se.

 

Vi är tillbaka i Osby och 8080 står beredd med laddning på och dörrarna öppna.
Vi är tillbaka i Osby och 8080 står beredd med laddning på och dörrarna öppna.

 

Rosa kroken hänger där den ska på 8030.
Rosa kroken hänger där den ska på 8030.

 

Janne förevisar hur radion i andningsmasken fungerar.
Janne förevisar hur radion i andningsmasken fungerar.

 

Och så ringer telefonen - den som har beredskap har ungefär raka motsatsen till en telefonfri dag.
Och så ringer telefonen – den som har beredskap har ungefär raka motsatsen till en telefonfri dag.

 

Det här är insidan av 8010, släckbilen med plats för fem personer. Det är dock inte jättemycket plats att bre ut sig på.
Det här är insidan av 8010, släckbilen med plats för fem personer. Det är dock inte jättemycket plats att bre ut sig på.

 

Luvan är redo inför julen 2016.
Luvan är redo inför julen 2016.

 

Jimmie och jag dricker kaffe. Och ni vet - jag lägger ifrån mig kameran ibland och vips kommer det klåfingriga personer som ska testa den, i det här fallet är det Ulf som tydligen anser att fotografen syns alltför sällan på bild.
Jimmie och jag dricker kaffe. Och ni vet – jag lägger ifrån mig kameran ibland och vips kommer det klåfingriga personer som ska testa den, i det här fallet är det Ulf som tydligen anser att fotografen syns alltför sällan på bild.

 

När Ulf och Jimmie slår sina kloka huvuden ihop så ser det ut så här.
När Ulf och Jimmie slår sina kloka huvuden ihop så ser det ut så här.

 

Rätt som det är så tänds all belysning i vagnhallen och några sekunder därefter så piper det gällt i Jannes sökare när det kommer in ett larm om en trafikolycka i ett villaområde i Osby.  Vi galopperar ner för trapporna, Janne drar på sig larmkläder och jag kravlar in på min plats höger bak i befälsbilen.

Efter några minuter är vi framme på olycksplatsen där en personbil och större skåpbil har kolliderat. Janne börjar direkt att organisera arbetet och strax rullar både 8010 och 8050 in på gatan. Tack och lov verkar de båda olycksförarna, som var ensamma i respektive bil, ha klarat sig undan allvarliga skador men det syns att de är tagna efter krocken som har varit tämligen rejäl och placerat skåpbilen uppe på en trädgårdshäck.

Jag börjar bilddokumentera åt räddningsledaren men tar ju också bilder att publicera här i bloggen. De bilderna är inte tänkta att visa omskakade olycksoffer utan jag hoppas att de snarare visar hur upplevelsen är för brandmännen och vilket jobb de utför på en skadeplats.

 

Blåljusen är påslagna och vi är på väg.
Blåljusen är påslagna och vi är på väg.

 

Snart får vi sällskap av styrkan i två andra bilar.
Snart får vi sällskap av styrkan i två andra bilar.

 

DSC_7671

 

DSC_7662

 

Den vita skåpbilen har hamnat i en häck och en lyktstolpe har skadats i krocken.
Den vita skåpbilen har hamnat i en häck och en belysningsstolpe har skadats i krocken.

 

DSC_7579

 

Personbilen är rejält skadad i fronten.
Personbilen är rejält skadad i fronten.

 

Olycksplatsen ska märkas upp för att uppmärksamma andra på att räddningsarbete pågår
Olycksplatsen ska märkas upp för att uppmärksamma andra på att räddningsarbete pågår.

 

DSC_7592
Ser du den här triangeln och ett fast lysande rött sken, så kör inte förbi. På vägen framför finns det räddningspersonal i tjänst. Vänta tills du får klartecken att köra vidare.

 

DSC_7606

 

DSC_7627
Det är Mikael som är styrkeledare vid den här trafikolyckan.

 

DSC_7575

 

Krossade plastdetaljer ligger utspridda över vägbanan och Emma sopar.
Krossade plastdetaljer ligger utspridda över vägbanan och Emma sopar.

 

DSC_7552
Kent försöker skaffa sig en överblick vad gäller det som eventuellt kan finnas under skåpbilen och hur skadat fordonet kan tänkas vara undertill., exempelvis om där finns någon form av läckage som kan behöva saneras.

 

DSC_7658
Zebastian.

 

DSC_7670
Håkan.

 

DSC_7642

 

DSC_7636
Stellan och Emma samlar ihop skräpet och när brandmännen gjort vad de kunnat på platsen är räddningstjänstarbetet avslutat.

 

DSC_7687
Brandbilarna rullar åter tillbaka till stationen.

 

DSC_7707
Lite snabb energipåfyllning.

 

DSC_7709
Och därefter är det dags att skriva insatsrapport.

 

DSC_7714
Det börjar bli mörkt och det är dimmigt. Jag säger hejdå till Janne, Jimmie, Ulf, Peter och Jeanette och drar mig hemåt.

 

Ännu en vardag hos räddningstjänsten är över. Jag lämnar med känslan av att det är precis så här verkligheten ser ut: man vet aldrig vad som kan hända under dagen.

På återseende.