Vad f-n är det som ni inte begriper?

Jag vet knappt ens var jag ska börja.

Jag vet inte var det felar.

Jag vet inte hur förändring ska kunna ske.

Jag vet inte varför i helvete det är så svårt för vissa att fatta.

Jag hade också önskat att jag inte behövt skriva ett sådant här inlägg igen (det förra hittar ni här).

Och om ni klickar här så kommer ni till en annan person med insikt som beskriver problemet väldigt bra, Stefan Svensson, som har sin blogg hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Jag var, som ni kanske noterat, och fotade i räddningstjänstens regi under ett helt dygn förra veckan. Sju timmar av det dygnet stod jag på en och samma trafikolycka i en rondell i Hässleholm.

Inledningsvis var jag imponerad. Morgontrafik, nästan stopp i en starkt trafikerad rondell, polisen dirigerade trafiken och släppte fram ett körfält i taget på rondellens andra sida. Ingen kunde ju missa att en vält lastbil upptog halva rondellen och att det stod två polisbilar och minst fyra brandbilar där hela tiden, ibland någon mer. Det var lugnt och sansat. Ett hallelujamoment helt enkelt.

Räddningsinsatsen växte och det tillkom veterinärbilar, djurtransporter, bärgare och mobilkranar. Och någonstans under denna tid försvann det goda beteendet hos många av de trafikanter som passerade olycksplatsen.

Så här såg det ut:

Folk som körde förbi avspärrningarna (in i olycksplatsen alltså). Hög fart – inte bara hos de vanliga bilförarna utan inte ens alla yrkesförare saktade ner. Jag tror faktiskt att jag blundade i ren förskräckelse när det kom en stor svart långtradare dundrande genom rondellen. Noterade chauffören inte vad som pågick där? Reagerade han inte på den välta gristransport (inget litet ekipage) som låg ner?

Och han var inte den enda.

Och till alla er som filmade: varför? VARFÖR? Mer eller mindre hängandes ut genom rutan för att få med så mycket som möjligt av olycksscenariot i era mobiltelefoner. Suktar ni efter likes? Vad ska ni göra med filmerna? Jag är ärligt nyfiken faktiskt.

Och ni som körde på väg 21  (hastighetsbegränsning 100 kilometer i timmen), och kunde titta ner på olycksplatsen, och som tog er tid att sakta ner och titta/fota/filma – ni orsakade nästan nya olyckor för att ni på riktigt är dumma i huvudet.

Var det ingen som såg alla blåljus? De små avspärrningstälten som det stod olycka på? Eller stoppljusen? Eller poliserna?

Gjorde ni inte det så lämna in era körkort och sälj bilen. Ni kan rädda liv.

Och ni som bara fullkomligt struntade i att det pågick en räddningsinsats, ja, jag vet inte ens vad jag ska säga men jag önskar att ni får evig, obotlig och outhärdlig klåda på onämnbara ställen. På riktigt.

 

Skylten på 2010:s tak betyder inte att du som sitter bakom ratten ska gasa, filma eller fota.
Skylten på 2010:s tak betyder inte att du som sitter bakom ratten ska gasa, filma eller fota om du får tillåtelse att köra förbi.

 

Avspärrad väg. Inget hinder för de som fullkomligt struntar i andras liv.
Avspärrad väg. Inget hinder för de som fullkomligt struntar i andras liv.

 

Förra veckans olycksplats. Mycket som händer på en gång och ont om plats.
Förra veckans olycksplats. Mycket som händer på en gång och ont om plats.
BloggbildNY
På en olycksplats behöver brandmännen kunna arbeta i fred. Nästa gång är det din mamma eller bästa vän som de försöker rädda livet på. (Bilden tagen i samband med en övning)

 

Blåljus på gång. Ser ni dessa, sakta ner!
Blåljus på gång. Ser ni dessa, sakta ner!

 

Brandmännen har inte tid att hålla stenhård koll på trafiken runt omkring, de är sysselsatta med annat. Tänk på det. Sakta ner farten, håll ögonen på vägen och stanna om det är rött ljus.
Brandmännen har inte tid att hålla stenhård koll på trafiken runt omkring, de är sysselsatta med annat. Tänk på det. Sakta ner farten, håll ögonen på vägen och stanna om det är rött fast ljus.

 

Kanske är det liv de försöker rädda. Tror du att anhöriga vill se gemene mans mobilbilder och filmer spridas på sociala medier? Hade du önskat det om du var i den situationen?
Kanske är det liv de försöker rädda. Tror du att drabbade och anhöriga vill se gemene mans mobilbilder och filmer spridas på sociala medier? Hade du önskat det om du var i den situationen?

 

Det här gänget - räddningstjänsten i Osby kommun - är några av alla mina nya vänner. Var rädd om dem!
Det här gänget – räddningstjänsten i Osby kommun – är några av alla mina nya vänner. Var rädd om dem!

 

För det här är en verklighet som är skrämmande. Brandmän, och andra som arbetar på vägarna, dör. Upphör att existera. Får aldrig mer komma hem till sina familjer. Får inte se sina barn växa upp. Får inte komma hem och gosa med hunden. Får aldrig mer hänga i brandstationens fikarum och gnabbas med kollegorna över en kopp kaffe. Om de nu inte har tur vill säga och bara blir svårt skadade förstås. För så kan det ju också bli såklart.

Tänk. Efter. Före.

Kör. Sakta. Om. Du. Ser. Blåljus.

Uppfattat?

Jag vill inte att mina räddningstjänstvänner ska dö.

På återseende.

 

 

 

 

 

 

  • Tornevall

    Den här texten är för svår att begripa, för en bilförare…

    • Chris Bergström

      Om den texten är för svår att begripa så borde den/de bilförare inte framföra något fordon.

      • Tornevall

        Precis – och det är det som är det stora problemet. Dom gör det ändå.

  • Andreas Thelander

    Detta är förjävligt, jag har sagt länge att det ska vara automatiskt fartkamera på utrycknings fordon och på tma bilar

  • Då gäller det för media att sluta ta emot och ge betalt för bilder av olyckor. Som det är nu så triggar det igång folk att ta foton vid fel tillfällen.

    • Mats Lindholm

      Fast samtidigt tar det inte från ansvaret på enskilda bilförare. 😉

    • Christofer Broström

      Det finns folk som betalar för mord också, det gör det knappast rätt att döda. Att skylla på media i detta sammanhang är fel. Att skylla på media för att de vill tillfredsställa sin bildkåta kundgrupp är heller inte fullständigt okontroversiellt i mina ögon, men det hör som sagt inte till det aktuella ämnet.

      • Jo då det hör visst till ämnet. Jämför man med mord som du gör, så är det straffbart att betala för mord i alla fungerande demokratier jag känner till. Anstiftan eller medhjälp till grövre brott är olagligt i Sverige och om du betalar någon för att utföra t ex ett mord, så kan du i många länder bli dömd som mördare, även om du själv inte utförde mordet rent handgripligen.

  • Sarah Edbom

    Mina bröder omkom i en bilolycka för 4 år sen. Jag hade blivit uppriktigt mycket förbannad och ledsen om någon hade filmat på olycksplatsen. Bara av att se bild på bilen i alla tidningar väckte stor ilska och smärta.
    Visa respekt för andra människor. Sakta ned farten, Låt bli mobilen. Det kan vara dig själv det handlar om nästa gång, hade du velat bli filmad? Tänk så och svaret är givet.

  • Siw-Britt Pettersson

    Räddningstjänsten och poliser är ALLAS vardagshjältar, TACK FÖR ATT NI FINNS.

  • Frederik Balster-Philips van B

    Egentligen är det frågan om 2 saker. Det ene är att folk ”skiter” i allt och alla utom sig själva, alltså en attitydfråga. Det andra är att det finns för lite poliser och lagarna är för menlösa i Sverige. Gör man såsom artikelförfattaren beskriver i kontinentala länder, ryker körkortet ovillkorligen! Och är man turist, blir det dyrt, mycket dyrt! Semesterkassan ryker garanterad!

    • Tornevall

      Det där kan du nog splitta upp i fler segment också. För om det finns fler poliser som hinner göra mer jobb, kommer ytterligare en klick idioter krypa fram från sina stenar och vråla om att polisen minsann borde fånga fulare skurkar än dom byfånar som lyckades ta sig ut i trafiken. Allt för att skydda sitt egna ruttna beteende utan att riktigt begripa resten av vad de precis hystat ur sig.

  • Daniel Svensson

    Mycket bra skrivet av dig Åsa!!!
    …och tyvärr en del av vardagen för oss som jobbar på och vid vägen.
    Man ska inte behöva ha ständig uppmärksamhet på passerande fordon och se till att ha ”ögon i nacken” och hålla sig beredd så fort man vistas utanför sitt eller kundens fordon.
    Om folk i stället kunde rannsaka sig själva och fundera på hur det hade känts om en personbil eller lastbil hade dundrat förbi på kort avstånd där de sitter vid sina trygga skrivbord eller vid deras maskin på verkstadsgolvet.
    Oavsett om det är blått eller orange blinkande ljus som används så är det för att påkalla uppmärksamhet OCH försiktighet.

    Vi har också familj och barn som vi vill komma hem och träffa efter avslutat arbetspass!!!

    • Joooon

      Hööh. Bra skrivet ända tills du säger du inte skall behöva ha koll hela tiden. Jobbar du på/vid vägen skalk du ha koll. Hela tiden, var minut, varje sekund. Om du inte klarar av det byt jobb.

  • Tomtenissan

    Håller med helt och hållet Åsa! Det bästa är att stänga av vägen helt vid olycka för att undvika ytterligare risker för räddningspersonal och övriga inblandade vid olycksplatsen. Att sen folk blir irriterade för att de får ta annan väg eller stå i långa köer är ofattbart – de ska vara VÄLDIGT glada för att de slipper vara inblandade i olyckan och istället sända en tanke till de som drabbats och de fantastiska män och kvinnor som försöker sköta sitt jobb och hjälpa på bästa sätt.

  • Pingback: Vad f-n är det som ni inte begriper? - Trafikbloggen()

  • Anders Jackson

    Stäng av vägen helt vid olyckor, vid första bästa avfart, påfart, korsning in på vägen. Tillåt inte trafik att passera, alls.