Men om det kommer en atombomb då?

Ni som följer mig på Instagram (där jag överraskande nog heter fotograftanten) såg kanske att jag för ett litet tag sedan begav mig till andra delen av norra Skåne, närmare bestämt Höganäs.

Det var inte heller särskilt överraskande att det var räddningstjänst som stod i fokus under de här två dagarna (jo, jag lovar – jag plåtade brandbilar och brandmän nu igen). Ni har ju sett höganäsfolket här i bloggen förut när det har varit storövning – de kör en omgång på våren och en på hösten – och ni ska få se många, många, MÅNGA bilder från oktoberövningen. Otrolig upplevelse för fotografen – både i form av vacker natur, intressant fotografering och genomträngande kyla.

Men dygnet innan övningen tillbringades med tjänstgörande styrka på stationen – i syfte att försöka porträttera en helt vanlig dag hos en heltidsräddningstjänst. Och jag tror att jag lyckades ganska så väl. I dag blir det dessutom en helt gratis liten släckaeldkurs.

Som en överlastad packås(n)a anlände jag till stationen en helt ordinär tisdagsmorgon. Jag hade gått upp i ottan, druckit kaffe, kört bil (och samtidigt druckit kaffe) och det första jag gjorde, efter att ha hälsat lite kvickt, var att hämta en kopp kaffe. Ni vet – vi har något gemensamt, brandmännen och jag – vi dricker kaffe.

Passet börjar med en genomgång av vad som är planerat att ske under dagen och sällskapet består av idel bekanta ansikten för mig : Marcus, Mats, Henrik och Jim är dagtidsstyrkan som alltså ska ha mig i hasorna ända fram till kvällen.

Och efter en frukost (med påfyllning av koffein), så skingras gänget till sina olika ansvarsområden. Jag tar rygg på Marcus som ska få finbesök: en hel hög femteklassare är på ingång för en lektion i nödsituationer och brandkunskap.

Snart dyker eleverna upp och vallas effektivt in i lektionssalen av två lärare. Och jag blir ganska så snabbt imponerad: barnen är både ivriga och engagerade OCH faktiskt väldigt kunniga. Bland annat så diskuteras VMA, Viktigt Meddelande till Allmänheten, ni vet den där signalen klockan tre första helgria måndagen i mars, juni, september och december, och Marcus berättar att om signalen ljuder på andra tider så ska man snabbt ta sig inomhus.

Bildspelet som visar att man även ska slå på radion, ger upphov till några förvirrade ansiktsuttryck hos femteklassarna, men de får förklarat att de även kan titta på TV eller på internet på sina telefoner för att få information om vad som hänt. Och därefter börjar barnen måla upp lite olika scenarier: om man är ute i skogen då, hur ska man då göra? Om man går på stan och handlar? Eller om man har gått helt vilse och det inte finns några hus att gå in i? Och den viktigaste frågan: tjuter VMA-signalen om någon släpper en atombomb över Sverige?

Därefter blir det dags för lite praktisk övning under ledning av Jim och Marcus, och alla elever klarar av att både släcka en brinnande docka och att hantera en brandsläckare.

 

Godmorgn brandbilarna! Bilen närmast är givetvis en tankbil, Bloggens favoritfordon.
Godmorgon brandbilarna! Bilen närmast är givetvis en tankbil, Bloggens favoritfordon.

 

Lite från ovan.
Lite från ovan.

 

Ivriga femteklassare hade många svar på Marcus frågor.
Ivriga femteklassare hade många svar på Marcus frågor.

 

Jim ansvarade för övningen hur man släcker en människa som brinner.
Jim ansvarade för övningen hur man släcker en människa som brinner.

 

Steg 1: Brand.
Steg 1: Brand.

 

2: Brandfilt för att kväva elden. Börja från huvudet.
2: Brandfilt för att kväva elden. Börja från huvudet.

 

3: Ni ser hur lågorna redan här får allt mindre utrymme.
3: Ni ser hur lågorna redan här får allt mindre utrymme.

 

4: Och de blir allt mindre.
4: Och de blir allt mindre.

 

5: Lägg på filten i hela dess längd.
5: Lägg på filten i hela dess längd.

 

6: Packa in filten tätt runt personen.
6: Packa in filten tätt runt personen.

 

7: Släckt!
7: Släckt!

 

"Såhär?"
”Såhär?”

 

Marcus demonstrerade hur en brandsläckare fungerar och eleverna fick sedan testa att släcka själva.
Marcus demonstrerade hur en brandsläckare fungerar och eleverna fick sedan testa att släcka själva.

 

Även detta klarade alla av galant.
Även detta klarade alla av galant.

 

Utrustningen i släckbilen 4010 förevisades också, främst var det klippverktygen som fascinerade.
Utrustningen i släckbilen 4010 förevisades också, främst var det klippverktygen som fascinerade.

 

Alla tog chansen att få se en brandbil inifrån.
Alla tog chansen att få se en brandbil inifrån.

 

I nästa inlägg ska jag berätta mer om vad som hände under dygnet i Höganäs och om vad man har på sig när man övernattar på en brandstation.

På återseende.