Annons

Afghaner tittade på svensk skola

Nyheter Det sa Sayed Mukhtar från Afghanistan när han på måndagen besökte Örkenedskolan.
Publicerad 29 september 2008 • Uppdaterad 15 december 2021
Sayed Mukhtar
Sayed Mukhtar

Det sa Sayed Mukhtar från Afghanistan när han på måndagen besökte Örkenedskolan. Sedan i vintras är L-spåret på Örkenedskolan en av 25 svenska vänskolor till skolor i Afghanistan, tack vare ett samarbete med Svenska Afghanistankommittén. Eleverna har fått information om landet, de har skrivit brev till afghanska elever och tillverkat föremål i slöjden som de skickat till skolan i Afghanistan. I våras fick alla elever i klass 9L läsa boken Flyga drake, och innan terminen avslutades fick de dessutom prova på att bygga och flyga egna drakar. I måndags var det dags för nästa steg i utbytet med Afghanistan. Örkenedskolan fick besök av lärare, elev och projektledare från Afghanistan. De gick runt i klasserna, berättade om sitt land och lärde sig samtidigt hur det svenska skolsystemet fungerar. – Svenska och afghanska skolor skiljer sig mycket. Vi har inte alls den utrustning och de lokaler som ni har. Även sättet att undervisa är annorlunda. I Afghanistan har vi inte så många utbildade lärare, de flesta har bara grundskoleutbildning, berättar Sayed Mukhtar. Många barn kommer inte till skolan eftersom föräldrarna inte har råd att skicka dit dem – trots att skolan bara varar halva dagen, så att elever och lärare får möjlighet att arbeta med andra sysslor resten av dagen. Sayed Mukhtar ser ändå många likheter mellan svenska och afghanska elever. – Elever är sig lika överallt. Men en skillnad är att afghanska elever är mer intresserade av att studera. Situationen i landet motiverar eleverna att studera hårt, säger Sayed Mukhtar. Han hoppas att samarbetet mellan Sverige och Afghanistan ska bestå och förstärkas. – Så att elever i de båda länderna får bättre förståelse för varandra. Mustafa Abasi och Ali Amin Abdulla är elever på Örkenedskolan sedan några månader tillbaka. – Jag tycker att skolan i Sverige är bättre än i Afghanistan. Där fick vi mest lära oss teoretiska ämnen. Här är det mer blandat, säger Mustafa. Ali gick inte till skolan i Afghanistan. – Det var så farligt att gå till skolan så mina föräldrar höll mig hemma. Så är det för många. I vissa delar av landet är det riktigt farligt, berättar han. De ständiga attentaten är ett av de största problemen för skolorna i Afghanistan. – Vi har ett stort säkerhetsproblem, och tyvärr blir det snarare sämre än bättre, åtminstone i Takhar-provinsen där jag arbetar, säger Sayed Mukhtar.

Admin
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons