Klassikern Gulf på väg försvinna igen
Gulf är en gammal klassiker i svensk bensinhistoria. Fram till 1983 var det ett eget bensinbolag, men sedan dess enbart ett varumärke ägt av en indiskt familj med säte i London. Rättigheterna till varumärket Gulf i Sverige har idag Svenska Oljebolaget AB i Anderstorp i Småland. Ambitionen har varit att etablera cirka 150 Gulf-mackar runt om i landet. Första nygamla Gulf-macken var i Emmaljunga norr om Hässleholm våren 2007. Något som många bilnostalgiker gladdes åt. Men ambitionen har gått i stå. Hittills har enbart 30 Gulf-mackar sett dagens ljus – och snart kan även dessa försvinna. Förklaringen enligt vd:n för Svenska Oljebolaget, Sven Andersson, är dels olönsamhet för mindre stationer, dels påtryckningar från den indiska familjen som vill ha mer betalt för varumärket. – Luften har gått ur branschen så vi måste se över våra kostnader. Men vi har ännu inte tagit något beslut, jag hoppas kunna ge det i vår, säger Sven Andersson. – Ingen annan produkt är lika känslig som bensinen, tillägger han. Försvinner Gulfmärket ersätts det troligtvis av Pump, ett annat märke ägt av Svenska Oljebolaget. Positivt i sammanhanget, tycker Sven Andersson, är att macken i Emmaljunga inte läggs ned. Som vd för ett litet bensinbolag – Svenska Oljebolaget AB har endast någon procent av den svenska marknaden – är han mycket kritisk till utvecklingen. – Här i landet har vi inom oljebranschen en oligopol situationen. Branschen styrs av ett fåtal jättar som Statoil, Preem och Shell. Statoil har 45 procent av den svenska marknaden. Dess stora drakar centraliserar och slår sönder landsbygden. Man vill få folk på bygden att åka till stan istället för att de stora bolagen tillhandahåller sina produkter.