Jag förmodar att Bjärnumsborna inte vet hur korsningen Verumsvägen, Järnvägsgatan och väg 117 i Bjärnum City skall se ut färdig. Vägverket och kommunen vill ha en kraftig upphöjning i alla fyra riktningarna, så alla bilar och lastbilar kan passera i cirka 20 km/h. Tanken är bara för säkrare gångtrafik över vägen. Vad jag vet, är det bara jag som blivit påkörd här de sista 65 åren. Vi skall vara ett experiment, som kanske får byggas om efter ett par år. Vad de (o)kunniga tjänstemännen inte diskuterat är följande nackdelar med upphöjning: 1. Hur mycket dieselrök släpper en lastbil ut när den bromsar ner till cirka 20 km/h över upphöjningen och sedan drar igång med 50–60 ton last? Vägverket har erkänt att de inte kollat vilka miljökonsekvenser detta medför. 2. Vad säger bankens och Ica Olof Nils kunder om denna dieselrök? 3. Väg 117 är huvudled, så alla bilar från Verumsvägen och Järnvägsgatan får fortfarande vänta flera minuter att komma ut på väg 117. Tomgång i flera minuter är ej miljövänligt! 4. Vilka konsekvenser får upphöjningen vid ett brandlarm? Guppet gör att tryckluftsapparater och annat löst, ficklampor med mera riskerar ramla ur sina ställ. 5. Ambulanser som påkallar fri väg, kanske med patienter som ej tål gupp. 6. Chaufförer av bussar och lastbilar kan få ryggbesvär av dessa gupp. Dessa skäl anser jag är mycket viktiga att slopa upphöjningarna. Bygg istället en rondell, typ södra infarten till Vittsjö och Tyringe. Enligt en kommuntjänsteman skulle det kosta två miljoner extra. Enligt min mening en stor bluff. Det är prestige att ändra ett förslag. Det finns plats för rondell! Upphöjning av vägen har bara en fördel, alla fordon måste gå ner till cirka 20 km/h och då minimeras gångtrafikolyckor. Fördelar med rondell: 1. Trafiken från Verumsvägen och Järnvägsgatan slussas varannan bil igenom i cirka 10 km/h. Huvudleden gäller inte i rondell. 2. Ingen kö och tomgångs-körning ger smidigare trafik. 3. Lägre hastighet genom city. Vid södra infarten, pizzerian, sättes upp skylt cirkulation och 30 km/h skylt. Samma vid Badhusgatan norra delen. 4. Det måste bli billigare att inte bygga förhöjningar, låt det vara slätt och måla en cirkulation i rött som rondell. 5. Kvälls- och nattetid när det är mindre trafik behövs ej bromsas och gasas om det är fritt. Då sparas det diesel och bensin vilket är bättre för miljön. 6. Brunnslocken har i många år irriterat de boende i city. På natten kanske inte alla lastbilar håller 30 km/h. I 40 km/h kommer containerlaster skramla lika mycket som förr med upphöjning. Med rondell tyst och smidigt förbi. 7. Kostnaden att rödmåla en rondell och inte bygga upphöjning, bör spara en stor slant (ej bluffa med två miljoner extra). Låt inte oss i Bjärnum bli försökskaniner och låt parkeringen framför kaféet och blomsteraffären vara kvar. Där behövs inga träd för det estetiska. Affärerna behöver varenda parkeringsplats. Bjärnumsbor och föreningar engagera er! Jag hoppas ni på Vägverket tänker efter före, så tar vi bort o:et i kunnig.