Öresundstågen – en satsning för framtiden
Igår gick startskottet för den stora Öresundstågsatsningen i södra Sverige. En satsning som innebär att Öresundstågen kommer att köras av dansk-brittiska DSB First och trafikera sträckor i områden som har sex olika länstrafikhuvudmän med ett gemensamt biljettsystem. Det rör sig om Skånetrafiken, Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Läns Trafik, och Västtrafik som upphandlat trafik. Med detta blir det exempelvis möjligt att åka till Göteborg från Skåne med en förutbestämd taxa jämfört med att åka med SJ där priserna varierar beroende på när biljetten bokas och hur populär den aktuella avgången är.
satsning som ökar attraktiviteten i att åka kollektivt i de berörda länen. Med ett gemensamt biljettsystem med fast taxa där biljetterna kan köpas i automaterna på stationerna ökar möjligheterna till så kallade spontanresor och det underlättar även för affärsresor som blir bestämda med kort varsel. I båda dessa fall blir tåget en vassare konkurrent till bilen än vad som nu är fallet vilket är mycket glädjande.
också får konkurrens gör inte det hela sämre. Det blir en konkurrens som kommer att sporra både SJ och Öresundstrafiken som bedrivs av länstrafikbolagen. Ett exempel är att SJ ökat antalet X2000 som åker hela vägen till Köpenhamn istället för bara Malmö och att de på samma sträcka kommer att ha fyra Intercity-tåg.
lär det dock kunna uppstå en del problem när människor försöker åka med SJ-biljett på Öresundstågen och Öresundstågsbiljett på SJ-tågen, speciellt då kanske vid resor till och från Göteborg där trafiken med Öresundståg är helt ny. Men det är dock av övergående karaktär. För i takt med att människor lär sig att det finns konkurrens istället för monopol ökar också uppmärksamheten.
där tåget fått möjlighet att utvecklas har varit enorm. Vi ser det i hela Skåne där stationer som Tyringe och Hässleholm haft stora uppsving. Likaledes är det mycket tydligt i trafiken mellan Malmö/Lund och Köpenhamn. På andra håll i landet kan Mälardalen lyftas fram som exempel där pendlingen från Sörmland, Uppland och Västmanland till Stockholm sett enorma ökningar i och med utbyggd spårkapacitet. Detta trots priser för pendlarkorten som är mycket högre än vad vi kan pendla för inom Skåne och inom den utökade Öresundstågstrafikens område. Prismässigt är pendling med tåg och buss i Skåne väldigt fördelaktigt även med den senaste prishöjningen.
ligger helt rätt i tiden och medverkar till att knyta samman södra Sverige. I det lite mindre perspektivet gör Pågatåg Nordost samma sak för nordöstra Skåne och grannarna i Blekinge och Kronoberg vilket gör den satsningen angelägen.
framtidens behov av tågtrafik behöver det skånska järnvägsnätet kraftigt förbättras. Här vill det till att skånska politiker jobbar stenhårt och långsiktigt mot riksdag och regering då resurserna för att förbättra det svenska tågnätet är begränsade och det är många som vill dela på kakan. För stunden finns det dock anledning att glädjas åt det senaste draget av de sex länstrafikbolagen som förstärkt tågets konkurrenskraft.