Öronmärker pengar förinsatser till barn
Kommunens kostnader för den kommunala grundskolan ligger på drygt 450 miljoner kronor om året. 16 procent av denna summa, 75 miljoner kronor, är en så kallad tilläggsresurs. Med hjälp av dessa pengarna kan skolområdena sätta in mer resurser till barn med särskilda behov. Bland annat tas hänsyn till föräldrarnas utbildningsbakgrund och andelen barn som är födda utomlands när pengarna fördelas. Tidigare fördelades hela tilläggsresursen centralt, men den modellen gick Kristianstad ifrån för några sedan. – Med tiden blev det så att skolområdena tog i som bara den i ansökningarna, i hopp om att få åtminstone hälften av de begärda medlen. Istället gick vi över till ett system som bygger på att pengarna fördelas direkt på skolområdena. Pengarna används till olika insatser. På vissa skolor går de till att minska klasserna, på andra till elevassistenter, säger Pierre Månsson (FP), ordförande i barn- och utbildningsnämnden. En del skolor har fler barn med multihandikapp än andra, och här är tilläggsresursen ett viktigt medel för att kunna hjälpa eleverna och samtidigt hålla budgeten i schack. – Det har blivit en diskussion om att det inte tas tillräcklig hänsyn till hur många multihandikappade det finns i skolområdena. Revisorerna har också haft synpunkter på detta, fortsätter Pierre Månsson. Barn- och utbildningsnämnden har nu beslutat att fem miljoner kronor av tilläggsresursen ska fördelas centralt. Pengarna är en buffert om något skolområde plötsligt skulle få stora kostnader i samband med stödinsatser. – Det här är ett sätt att möta den kritik som har varit, att vi inte har hjälpt de områden har störst stödbehov, säger Pierre Månsson. Förändringarna träder i kraft med omedelbar verkan. – Det här gör vi för att kunna ta hänsyn till obalanserna som skolområdena själva inte kan hantera, säger Anders Tell (S), vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden. Liselotte Welander (kd) yrkade att hälften av tilläggsresursen ska delas ut per barn och elev, och att den andra hälften ska fördelas centralt, enligt samma modell som idag finns för friskolorna.