Från djungel till storstadsdjungel
Musikalen Rent av Jonathan Larson är löst baserad på La Bohème. Den handlar om Roger och Mark, som lever ett bohemiskt liv och delar en lägenhet i East Village. Gamle rockmusikern Roger har levt ett utsvävande liv. Sedan hans flickvän har tagit livet av sig har han mer eller mindre gett upp. När Mimi kommer in i bilden lever han upp igen, men så visar det sig att hon också är sjuk.
Rent är tredje musikalen som Emil Sigfridsson producerar på Kristianstads teater. Tidigare har han satt upp Elton Johns Aida och Phil Collins Tarzan, båda som Sverigepremiärer. Rent är en ganska sällan spelad musikal, men har spelats tidigare i Sverige. Den vänder sig inte till familjepubliken på samma sätt som de andra två? –Nej, Rent tror jag tilltalar alla från ungdomar och uppåt. De som sett operan La Bohème är ju familjära med historien. Efter två produktioner tycker Emil att han lärt sig att undvika en del av fallgroparna som teaterproducent. – I början, med Aida, tog jag på mig ansvaret för väldigt mycket, nu har jag lärt mig att dela ut uppgifterna och släppa vissa bitar. Jag har ju en stor roll och är producent, så det är mycket att göra ändå. Tarzan gavs i 30 föreställningar och Rent ska spelas lika många gånger. Är det stort publikintresse? – Det rullar på. Vi har gjort lite framträdanden under hösten, bland annat på Noaks Ark-galan på Hipp i Malmö och på vår lokala variant av Så ska det låta i Kristianstad för att visa upp det vi gör.
Sedan i oktober har ensemblen i Rent repeterat. Premiären äger rum 14 februari. – Nu jobbar vi så gott som varje dag, och repetitionerna känns bra. Vi har kommit långt, men nu ska vi knyta ihop säcken. Det är roligt att se när allt faller på plats. Bland de medverkande i Rent finns Isak Bendelin från Malmö som Mark, Rudina Hatipi från Stockholm som Mimi, Bosse Andersson från Bromölla som Tom Collins, Linda Gladh från Knislinge som Joanne och Anna Renud från Hässleholm som Maureen. Regissör är Åsa Bratt. Rent spelas till och med 4 april.