Bilen är fortfarande mest populär

Nyheter Men med siffran 20 procent som åker kollektivt är skåningarna ändå bättre än landet generellt där siffran ligger på 13 procent.
Publicerad 25 januari 2009 • Uppdaterad 15 december 2021
person i Skåne åker buss eller tåg till jobbet. Dubbelt så många tar bilen. Foto: Arkiv
person i Skåne åker buss eller tåg till jobbet. Dubbelt så många tar bilen. Foto: Arkiv

Men med siffran 20 procent som åker kollektivt är skåningarna ändå bättre än landet generellt där siffran ligger på 13 procent. - Det är många fler som åker bil från och till jobbet så det finns potential att bli bättre, säger Mats Améen, utvecklingsstrateg på Skånetrafiken. - Och om man ser till allt pendlande ökar det mycket mer i Skåne än i resten av landet. Regionaliseringen går fortare här. Då gäller det för kollektivtrafiken att hålla sig framme och fånga upp så många som möjligt.

Utvecklingen av kollektivtrafiken är särskilt viktig för östra Skåne eftersom arbeten ofta försvinner i östra Skåne och att det skapas nya i Malmö, Lund och Helsingborg. - Ska folk kunna bo kvar i östra Skåne är det viktigt att pendlingen fungerar, säger Mats Améen. Han menar också att Skånetrafiken kommer att klara av ett ökat resande. Det har funnits kortsiktiga problem som ska lösas när man till hösten får 49 nya tåg. - På längre sikt kan vi ungefär dubbla tågresandet på befintliga spår. Men det finns begränsningar: - Malmö, Lund, Helsingborg och Kristianstad är naven i kollektivtrafiksystemen. Pendling inom, till och från dem har stor potential. Men de lokala resorna inom landsbygden kommer vi alltid ha en låg andel av. Det gäller att koncentrera satsningarna dit det finns stora möjligheter, säger han.

Statistiken visar också att det i Skåne nästan är lika många som cyklar som åker kollektivt. Men siffran som visar att 20 procent av skåningarna pendlar med cykel är inte så intressant för Leif Jönsson, trafikplanerare på Malmö stad. - Det är alldeles för lite om jag skulle få bestämma. Men det är annorlunda i Malmö. Här består runt 40 procent av pendlingstrafiken av cyklister, säger han. I likhet med Mats Améen tror Leif Jönsson att svårigheterna ligger på landsbygden. - I Skåne finns det två stora cykelstäder: Malmö och Lund. I resten av Skåne är det mörkt. Men där är längre avstånd längs landsvägar och det finns inte cykelbanor hela vägen.

På Malmö stad arbetar man med olika projekt för att förändra attityden till cykling och försöker minska korta, onödiga bilresor. Dessutom förbättrar och bygger man nya cykelvägar. Hur hur mycket kan ni öka cyklandet? - Jag har en vision om att få 50 procent av Malmöborna att använda cykel, det tror jag skulle gå. Idag sker 30 procent av alla resor med cykel. - Tittar vi på antalet cyklister ökar det med en till två procent varje år och det görs ungefär 100 000 cykelresor per dag i Malmö, säger Leif Jönsson. Vilka är de svåraste trösklarna att komma över? - Lathet är en sak. En annan är att folk tror de behöver klä sig i cykelbyxor och så som man gör i Stockholm. Men här cyklar man i samma kläder som man jobbar i. Och bilen är väl en statussymbol. Har man en BMW måste man köra och visa upp den. Det är Zapera som gjort undersökningen, som artikeln bygger på, på uppdrag åt If. 3 613 personer mellan 18 och 65 år i Sverige har deltagit i undersökningen.

Admin
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.