Miljöbilsrekord – men under snittet
I praktiken registrerades 325 miljöbilar i Hässleholm ifjol, mot 221 för året 2007. – Det slogs miljöbilsrekord i hela landet, vilket innebar att bilens klimatpåverkan minskar. Men vi är oroliga för framtiden, eftersom miljöbilspremien upphör till sommaren och regeringen inte ingripit för att se till att det alltid är lönsamt att köra på biobränsle istället för bensin eller diesel, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister. Enligt honom borde fler miljöbilar sålts i Hässleholm, med tanke på de goda förutsättningarna. Kristianstad har satsat mycket på gas och det finns miljöbränsle i hela Skåne. – Orsaken till relativt små volymerna i Hässleholm kan bero på en brist från bilhandlare att profilera miljöbilar. På marknaden finns 200 olika miljömodeller. Och varje tankställe i Hässleholm som säljer över 1 000 kubikmeter bränsle per år måste enligt den så kallade pumplagen ha alternativa bränslen. – Viktigt är också att kommunen föregår med gott exempel Högst andel miljöbilar fanns i Trollhättan med 52,9 procent av nybilsförsäljningen. Lägst andel fanns i Bergs kommun med 5,9 procent. Organisationen Gröna Bilister, som tagit fram uppgifterna ihop med BilSweden, välkomnar i sig regeringens successiva avveckling av miljöbilsförmånerna. Men inte hur det hanteras. – Den som har miljöbil ska inte vara ett skattemässigt frälse, för evigt belönad med premier och befriad från avgifter. Men så här slarvigt ska man inte hantera en miljömässig framgång, säger Jakob Lagercrantz. Gröna Bilister uppmanar också regeringen att snabbt korrigera prissättningen på bränslen och slå fast vad som kommer efter miljöbilspremien och trängselskatteundantaget.