Festivalkonkurrensen blir stenhård
länge Sveriges Roskilde. Men under de senaste åren har flera andra festivaler seglat upp som utmanare. Depeche Mode och Mötley Crüe och Pete Doherty åker till Arvika respektive Borlänge i år, medan Neil Young och Pixies besöker Stora skuggan i Stockholm. Lilla Hässleholm gästas av inga mindre än Phoenix och Sonic Youth. Under några få sommarmånader slåss de olika festivalerna om biljettköparnas uppmärksamhet. Tor Nielsen, promotor vid Live Nation, tycker att marknaden blir tuffare och tuffare. - De bästa, största programmen kommer klara sig, de med mellanartister får det svårare, säger han. Olov Hallberg, huvudansvarig för Arvikafestivalen, tror dock att publiken räcker till. - Det har blivit allt fler stora aktörer för att det finns mycket publik. Folk köper liveupplevelser istället för att köpa musiken, festivaler kan man inte kopiera, säger han.
Sveriges arenor av världsstjärnor som Bruce Springsteen, Madonna, AC/DC och Metallica. Plötsligt har monstersommaren utökats ytterligare när hundratusentals åtråvärda biljetter tillkommit på marknaden. - Arenorna konkurrerar lite grann, men det beror på vilken genre som spelar samtidigt. Om Depeche Mode hade kört egna konserter i stället, på samma datum som vår festival, då hade vi konkurrerat om samma publik. Men nu tror jag inte att arenorna lockar samma publik som oss, säger Olov Hallberg. I vissa fall krockar arenakonserterna med festivalerna. U2 gör två utsålda konserter på Ullevi samtidigt som Storsjöyran, med dragplåstret Lady GaGa, går av stapeln i Östersund. - Det finns en skillnad mellan konserter och festivaler. Festival är mer en upplevelse och innehåller så mycket mer, för många kan det handla om en årlig ritual att åka på en viss festival. På så sätt är festivalen trygg även om det är många biljetter som ska säljas i sommar, säger Lars Sillrén, programansvarig för Storsjöyran.
just nu skakas av den pågående finanskrisen kan också påverka det enorma biljettutbudet. Ett helgpass hos de olika festivalerna kostar i de flesta fall över tusenlappen. - Jag är lite förvånad över att man vågar braka på med biljettpriserna, man får vara försiktig. Vi försöker att inte höja, säger Lars Sillrén. - Det ska bli intressant att se vem som har röda siffror och vem som har svarta siffror efter den här sommaren, fortsätter han. Olov Hallberg håller med om att att biljettpriserna ska hållas nere för att folk ska ha råd att gå. - Men det handlar om 1 200 kronor, det är inte ett eventuellt bilköp, jag tror de flesta fortfarande satsar på nöje och underhållning i dessa tider, säger han.