Posten drar in brevlådor
Postfrakten flyttas också av både kostnads- och miljöskäl från flyg till järnväg och de elva terminalerna kopplade till flyget ska år 2018 bli sju, knutna till järnvägens stambana. I Malmöregionen, som förutom hela Skåne även omfattar mindre delar av Blekinge och Småland, plockas nu runt 50 brevlådor bort av de cirka 225. - Det vi gör nu i Malmö är en pilotstudie, säger Anita Nilsson, regionchef för Postens Malmöregion till Norra Skåne. De blå lokala brevlådorna ska inte längre täcka så stora områden och tömningen av alla lådor tidigareläggs. Brevlådor som tömts klockan 20 ska tömmas klockan 19, och även eftermiddagstider ändras. - Miljö kostar pengar och vi måste anpassa oss. Vår målsättning är att på detta sätt klara att leverera all post till nästa dag i hela Sverige, säger Peter Brännström. Att klara Norrland lika bra via tåg kommer dock inte gå, där blir det fortsatt flyg. Pilotstudien av Malmöregionen utvärderas vid halvårsskiftet. Därefter går översynen av brevlådor vidare i hela landet. - Vi har ett mått om att ingen ska ha längre än 500 meter till lådan. Många lådor står fel i dag och de flesta gör ändå andra ärenden samtidigt som de postar brev, säger Peter Brännström. Men att brevlådeposten, som står för bara fem procent av den totala postmängden, skulle vara på utdöende i moderna datortider avfärdar han bestämt. - Snarare tvärtom, näthandel och småföretag ger oss mer att göra nu. Det sker en intressant förändring där och vi är konkurrenskraftiga med våra snabba leveranser. Nätet skapar posttrafik.