”Det ska inte ta sex år att sätta upp ett staket”
– Vi har arbetat i sex år för säkerhet kring järnvägen. Men kommunen och Banrverket har inte ens kunnat enas om ett staket. Det är en ren skär skandal, anser Göran Nilsson som själv har en pojke i samma ålder. Det var i åttatiden på morgonen flickan skulle passera järnvägsövergången vid Trävarubolaget på väg till skolan. Enligt uppgifter hade hon en freestyle påslagen och missade därför ljudsignalerna vid gångfällan som byggdes förra året. Cykeln förstördes men 13-åringen klarade sig helt oskadd. – Hon hade en ängel på varje axel. Hade cykeln fastnat i någon av lokets utskjutande delar hade det varit slut, säger Göran Nilsson. Han tycker att det är området mellan gångfällan och den stora jänrvägskorsningen mitt i Lönsboda som är det stora problemet. – Folk springer, cyklar och åker rullstol utan hejd. – Vi har gjort allt för att informera om riskerna. Men tydligen ligger det i människans natur att helst ta den närmaste vägen. För två år sedan föreslog Banverket kommunen en lösning som bland annat innebär att det byggs en gångtunnel under järnvägen halvvägs mellan gångfällan och Tunneln skulle bland annat serva pensionärer från Bergfast på väg till torget. Banverket erbjöd sig att bekosta tunneln, en investering på cirka två miljoner kronor. Kommunen hade dock invändningar. Bland annat ansågs tillfarterna påverka tätortsmiljön på ett negativt sätt. Enligt Göran Nilsson tycker de flesta lönsboniter att det räcker med gång- och cykelvägen vid Trävarubolaget och den ombyggda korsningen med en särskild bana för oskyddade trafikanter. – Ett staket längs järnvägen behövs i vilket fall som helst. Vi ska inte behöva vänta på att makthavarna bestämmer sig. För varje dag som går ökar risken för en olycka där någon dör. – När det gäller gångfällan behövs det inte så stora åtgärder. Grindar som fälls automatiskt skulle vara idealet. Men med bara ljussignaler har vi kommit en bit på väg, menar Göran Nilsson. Bara under den korta stund vi står och pratar intill järnvägen passar omkring 10 ortsbor – varav ungefär hälften skolungdomar – på att slinka över det obevakade spåret. En tjej går och tittar ned i mobilen, en kille cyklar tvärs över banvallen utan att stanna för att se sig för. Skylten "Livsfarligt att beträda järnvägsområdet" tycks inte ha någon som helst avskräckande effekt. Diskussionen om planfrågorna avfärdar Göran Nilsson som byråkratiskt struntsnack. – Paul Larsson på ICA satte upp ett staket på ett par dagar. Kommunen och Banverket har inte kommit någonstans på sex år. – Jag kan bara dra slutsatsen att de struntar i våra barn. Norra Skåne lyckades på fredagen inte få en kommentar från Osby kommun.