Lärarlyftet inte ett sätt att undvika uppsägningar
Förra måndagen läste jag som vanligt Norra Skåne till morgonkaffet. "Lärarlyftet är en fantastisk möjlighet" var rubriken på en text av Lotta Nordbjörk. En verkligt positiv signal! Stor oro finns nämligen för kvalitén i skolan. Betyg och läsförståelse har rasat år från år sedan 1999. Jag läste vidare – häpnade och förskräcktes. Övertaliga pedagoger uppmanades att för allt i världen söka vidareutbildning – kvittar vad – för att möjligen slippa få gå! De miljoner som avsetts höja lärarkompetensen beskrevs som "räddningsplanka" för de uppsägningshotade. Det är mycket illa tänkt av en fackordförande att så totalt misstolka avsikten med miljonsatsningen. Skolans primära mål är elevernas kunskapsinhämtning. Det skattebetalarna gärna betalar skatter till är bland annat god kvalitet i skolan, där vi lämnar det viktigaste vi har, barnen. Att producera niondeklassare där 19 procent har dålig läsförståelse och tolv procent inte kommer in på gymnasiet är illa. Detta var fallet år 2007. För år 2008 var kommunens mål att höja intagningen med två procent. Resultatet för 2008 blev i stället två procent sämre än 2007. 14 procent av eleverna i grundskolan kom inte in på sitt gymnasieprogram. Den pedagog, som vill vidareutbilda sig för att känna glädjen att lyckas med sitt jobb, är ju guld värd! Regeringen tar krafttag för att förbättra kvalitén på undervisningen. Avsikten är att ge pedagoger högre kompetens. Detta på grund av den förtunnade lärarutbildning som sjösattes i slutet på 1990-talet, under Perssonregeringens tid. Till och med lärarbossen Metta Fjelkner skrev 13/2 2007 att lärarutbildningen helt måste reformeras. Sambandet med de försämrade betygen är tydligt. Det finns 2,3 miljoner kvar av pengarna till Lärarlyftet. 60 pedagoger tog chansen att förbättra sina kunskaper. Resterande pengar kan användas till vidareutbildning i läsmetodik och dylikt. Eleven måste få hjälp att "knäcka läskoden" så fort som möjligt. Hjärnforskaren Martin Ingvar säger att allt som man gör idag för att lära ett barn att läsa helst skulle ha gjorts igår! De lite äldre barn som redan missat mycket på grund av felaktig läsmetodik måste naturligtvis också kompenseras. Det finns många olika inlärningsmetoder och tekniska hjälpmedel, men det förutsätter inköp och tillämpning i skolorna. Att Hässleholm, ja hela Sverige, har kasat utför i kunskapsinhämtning beror på de senaste 20–30 årens socialdemokratiska styre med otydliga mål och systematisk nedmontering av kunskaper i lärarutbildningen. Det kommer att ta avsevärd tid att plana ut nerförsbacken. För att vi så småningom ska få en uppåtgående trend fordras goda ledare och oerhört mycket arbete. Arbete, entusiasm och tilltro till den egna förmågan att vända trenden! Hässleholm har en ny skolchef som med alla krafter tar sig an problemen. Jag tror det finns hopp för Hässleholm! Jag säger återigen: Hässleholm borde sträva efter att bli den bästa skolkommunen i Skåne. Lund blev landets bästa skolkommun 2009. Det finns goda förebilder helt nära.