”Sveriges största varuhus” i Östra Göinge
Ökad omsättning hos företag och butiker. Stimulera till nyetablering. Samhällsinformation till kommuninvånarna. Det är några av tankegångarna bakom "Sveriges största varuhus" som öppnades på nätet på fredagen. Bakom satsningen ligger Göinge Näringsliv som är en ekonomisk förening med företagare som medlemmar. Målsättningen med det nätbaserade varuhuset är att kommuninvånare ska bli varse att allt de behöver av varor och tjänster faktiskt finns inom kommunens gränser. Man ska inte behöva lämna kommunen för att hitta det man vill köpa eller ha hjälp med. –Vi har inga gallerior i kommunen, men här finns allt som vi behöver, säger Torbjörn Lindh, vd i Göinge Näringsliv och menar att göingeborna får en bättre överblick över kommunens företagsamhet med den nya internetsidan. Det man hoppas råda bot på är den svaga handeln gentemot privatpersoner som råder i kommunen. Inom dagligvaruhandeln/livsmedel är index för kommunen 62, jämfört med snittet på 100 för likvärdiga kommuner. Index för sällanköpsvaror, alltifrån skor till tv-apparater, ligger så lågt som 19. Med andra ord handlar kommuninvånarna inte mycket i kommunens butiker. Detta vill "Sveriges största varuhus" ändra på. Till premiären har 250 av kommunens 800 företag anslutit sig till nätsidan. Inledningsvis presenterar sig företagen på websidan. I framtiden hoppas man också starta en web-shop. På nätsidan finns också en massa andra nyttigheter och tips. Det kan vara alltifrån matrecept, kommuninformation, tips på presenter, inredningshjälp och mycket mer. Här är det företagen själva som ska lämna in sina tips till sidan. Allt för att göra den så attraktiv som möjligt. –Vi hoppas att hälften av kommunens invånare ska ha den som startsida på sin dator, säger Torbjörn Lindh. Arbetet med hemsidan har pågått sedan september. Linda Persson och Nils-Henrik Johnsson på Göinge Näringsliv har tillsammans med web-utvecklarna Maria och Martin Hjalmarsson på företaget Tinia AB färdigställt sidorna. Projektet har delvis finansierats med EU-pengar. Totalt har det kostat 400 000 kronor. Nils-Henrik är anställd av Göinge Näringsliv för att sköta "Sveriges största varuhus". Företagen som finns på hemsidan betalar ingen avgift. Intäkter kommer från annonser på sidan. De som inte har någon dator kan istället läsa den katalog över företag och butiker som ska distribueras under nästa vecka. –Vi hoppas att kommunens företag och butiker ska öka sin omsättning med tio procent tack vare varuhuset, avslutar Torbjörn Lindh.