Sydvästlänken grävs ner nära Hässleholmsgården
– Vi är mycket nöjda med den här lösningen. Först ville man gräva ner kabeln utmed väg 117 men vi tyckte det var bättre att följa stambanan och så blev det. Och att den grävs ner innebär ju också att det inte blir några strålningsproblem, säger miljöchefen Sven-Inge Svensson. – Banverket skall ju trädsäkra järnvägarna och vi tyckte det var lämpligt att lägga kabeln i dessa gator som blir när man fäller träden. Det är det tidigare projektet Sydlänken som nu reviderats och utökats och som fått namnet Sydvästlänken. Det är för att möta upp en förändring av elproduktionen i riktning mot förnyelsebara energislag samt att bidra till en effektiv och integrerad elmarknad i Europa, som ett av EU:s medel för att uppnå de miljöpolitiska målen. Projektet skall byggas som en kombination av växelströmsteknik i den norra delen mellan Hallsberg och Nässjö och ny högspänd likströmsteknik i den södra delen mellan Nässjö och Hörby samt en likströmsförbindelse från Nässjö till Oslo-området. Avsikten är att bygga projektet i tre delar. Och det är inte fastlagt att sträckningen blir exakt som förstudien visar utan stråken kan komma att justeras efter de samråd som skall hållas och hänsyn måste också tas till kommande miljökonsekvensbeskrivning. Den norra delen av Sydvästlänken, mellan Jönköping/Nässjö och Hallsberg, behövs för att förstärka det befintliga stamnätet i Mellansverige. Den utförs som luftledning för växelström. Det var i januari 2008 som Svenska kraftnäts styrelse tog ett inriktningsbeslut om utbyggnad av Sydvästlänken. Projektet innebär den största utbyggnaden av stamnätet för el på mer än 20 år.