Annons

Rullar obekvämt men värdigt

Hässleholm När jag frågar arrangören Arne Gunnarsson från Strömsnäsbruk om varför man intresserar sig för bilar från före 1940 säger han bara: – Vilken fråga!
Hässleholm • Publicerad 9 maj 2009 • Uppdaterad 14 december 2021
Thomas och Sara Gertsson kom i sin gula Citroën B2 från 1923. Enda kvarvarande exemplaret i världen. Foto: Jörgen Alström
Thomas och Sara Gertsson kom i sin gula Citroën B2 från 1923. Enda kvarvarande exemplaret i världen. Foto: Jörgen Alström

När jag frågar arrangören Arne Gunnarsson från Strömsnäsbruk om varför man intresserar sig för bilar från före 1940 säger han bara: – Vilken fråga! Det är ju bara och titta sig omkring så förstår man väl, säger han. Det är onekligen en praktfull samling klenoder som samlats på parkeringen vid Björkvikens badplats vid Finjasjön. Och även om begreppet "förkrigsbil" syftar på andra världskriget finns här bilar som var årsbarn med det första: Nämligen en utsökt putsad T Ford från 1914 med mässingsdetaljer. Ännu sällsyntare rariteter dök också upp till träffen. Exempelvis kom Thomas och Sara Gertsson från Växjö i sin topprenoverade Citroën B2 från 1923. – Det är det enda exemplar som finns kvar i världen, förklarar Thomas Gertsson stolt. På frågan om hur bilen är att köra blir svaret: – He, he. Nja, vidare bekvämt är det ju inte, förklarar han. Men kör man så pass gammal veteranbil går det inte att ha brått. Cittrans motor är på blott 20 hästkrafter vilket räcker till som mest 70 kilometer i timmen. Medan vi står och pratar om den starkt gula Citroën B2 kommer motsatsen till topprenovering rullandes. Det är Kjell och Inger Nilsson från Laxbro som anländer i en helt orörd Ford V8 från 1932 med passande vattenläckage från ena vattenpumpen. – Inte ska man väl behöva rota och renovera om man kör Ford, säger Kjell om sin klädsamt slitna bil som körs varje vecka. Han har ägt bilen i 20 år och hade först tänkt renovera den men ändrat sig. Han tycker om bilen som den är. – Renoveringen får arvingarna i så fall ta hand om, förklarar han och visar den karaktäristiska svärmorsluckan i aktern. Efter samlingen vid Finjasjön gav sig gänget ut på vägarna mot Ignaberga, Lommarp, Vinslöv och Sörby för att på krokiga vägar ta sig till Tyringe.

Carl-Johan BaulerSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons