GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Mathilda är Operahögskolans egen Judy Garland

Personligt Operahögskolan i Stockholm ligger alldeles bredvid KTH, Kungliga Tekniska högskolan, och så snart vi kommit innanför dörrarna hör vi hur någon spelar klassisk musik på piano.
Personligt • Publicerad 12 maj 2009 • Uppdaterad 13 december 2021
Mathilda Ahnell tangerade yngstarekordet när hon som 19-åring kom in på Operahögskolan i Stockholm.
Mathilda Ahnell tangerade yngstarekordet när hon som 19-åring kom in på Operahögskolan i Stockholm.

Operahögskolan i Stockholm ligger alldeles bredvid KTH, Kungliga Tekniska högskolan, och så snart vi kommit innanför dörrarna hör vi hur någon spelar klassisk musik på piano. Skolans stora scen är också upptagen. Repetitionerna inför en uppsättning pågår för fullt, men det är inte där Mathilda håller hus. Hon kommer nedspringande för trapporna och sträcker fram handen. – Välkomna! 21 år gammal är hon en av de yngsta operalöftena i Sverige. Hon var bara 19 år när hon kom in på skolan förra hösten, tangerande yngsta-rekordet, och hon trivs som fisken i vattnet. – Jag hade nog en massa fördomar om Stockholm och hur det skulle vara här, men nu trivs jag otroligt bra, säger Mathilda som har skolkamrater från bland annat Norge och Sydafrika. Operahögskolan tar emot många utländska ansökningar varje år.Året efter studenten – Mathilda gick estetiskt program med inriktning på sång – ägnade hon åt att lära sig arior på fem olika språk medan hon jobbade inom vården som personlig assistent. Mellan varven blev det också dramalektioner och besök hos sångpedagog. – Jag arbetade stenhårt! utbrister Mathilda som sedan skickade in ansökningar till fyra olika skolor.Uttagningarna satte igång och Mathilda kom in på Operahögskolan i Göteborg. Det gjorde att hon kunde kosta på sig att vara mindre nervös när hon sedan kom igenom nålsögat och kallades till uttagningen i Stockholm.

Då hade de 25 bästa av 130 sökande vaskats fram och nu skulle elva personer väljas ut. Intagningsproven varade en vecka och när beskedet kom att hon nått ända fram: – Det var sjukt kul! Det trodde jag aldrig!Ett och ett halvt år senare har livet i Stockholm blivit vardag även om skoldagen har en hel del ovanliga inslag. Som operaelev är det inte bara rösten som ska skolas och tränas. På schemat står också dans, rörelseträning och fäktning. Det gäller att kunna hantera ett svärd eftersom ond bråd död och svartsjukedraman är vardagsmat. Inte på skolan då, utan i operorna. – Fast den vi tränar på nu, är ganska snäll. Där är det bara en som dör och en som tar livet av sig... Och så en som ska avrättas!Mathilda skrattar. Under våren ska hon medverka i barockoperan Ariodante, som spelas på Drottningsholms slottsteater, och snart är hennes motspelare tillbaka från lunchen för fortsatta repetitioner. Mathilda spelar Dalinda, en kammarjungfru till prinsessan av Skottland, som trots sin ringa ställning har ett finger med i det mesta som händer. Många av Ariodantes manliga roller spelas av tjejer, vilket har sin förklaring. – Operan skrevs när det fortfarande var vanligt med kastratsångare och det finns ju inte så jättemånga sådana nuförtiden!Det är premiär den 30 maj, sedan blir det nio föreställningar fram till den 14 juni. Det gäller att öva eftersom flera partier är krävande. – I en barockopera får sångarna ofta möjlighet att glänsa i långa arior. Mathilda själv är en lyrisk koloratursopran (beskrivningen har att göra med färgen på rösten) och det innebär att hon passar bra i flickroller. Hon har en ljus, kvittrande röst. –Det passar ju extra bra när jag nu är så pass ung. Det hade varit värre om jag varit 35 år och kommit på att jag skulle sjunga opera, säger Mathilda och tar upp den tjocka boken med noter. Det gäller att läsa på.– Men där har vi ju Operahögskolans Judy Garland! En av Mathildas motspelare, Jacob Wistrand, dyker upp och påminner om en lärares ord för några veckor sedan. Det har blivit dags att träna en scen där känslorna stormar och båda kommer på en sekund in i sina karaktärer. Mathildas ljusa stämma fyller hela rummet. Hennes röst är slående kraftfull samtidigt som hon med en fantastisk enkelhet når de höga tonerna. Det är enkelt, också för en lekman, att höra att hon har en skolad röst, men så har hon också övat länge. Mathilda gick bara på högstadiet när hon sjöng sina första operaarior, övertalad av sin sångpedagog Nina Wadbro Strecha, att pröva.Nina introducerade den klassiska musiken för Mathilda när hon bara var tolv. – Jag ville mest sjunga ny musik som Whitney Houston och sånt, men Nina berättade att det här med Mozart var spännande. Så det blev lite byteshandel. En Celine Dion mot en Händel, berättar Mathilda, som har Nina att tacka för mycket. Den andra personen som spelat en viktig roll för Mathildas musikkarriär är Birgitta Roslund. Mathilda gick med i kyrkans körer redan som åttaåring och har på senare år kallats hem av sin gamla körledare för att göra ledande roller i bland annat Messias och Förklädd Gud. – Det är jag jätteglad för. Kontakter är väldigt viktigt i den här branschen. Det är mycket som hänger på det.Det finns ingen särskild roll Mathilda drömmer om, men fick hon önska något om framtiden så hade det varit att få anställning på ett operahus. – Det är otroligt svårt, men jag hoppas i alla fall att jag kan försörja mig på sången, säger Mathilda innan det åter är dags att ta ton. Kontroverserna i Ariodante väntar. Det är tjuv- och rackarspel, död och dueller. På Operahögskolan känns det nog aldrig riktigt som vardag – på både det ena och andra sättet. Operavärlden är en liten värld där närheten till stjärnorna är stor. – Helt plötsligt kan Loa Falkman, Kjerstin Dellert eller Malena Ernman komma gående i korridorerna!

Admin
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.