Bröderna Green gasar på mot DM
Rallyintresset finns i familjen. Men det hoppade över ett syskon. –Vi har en syster också men hon är nog Sveriges sämsta bilförare. Hon är född -75 men kör som en 85-åring, lyder domen från lillebror Kalle, vars dopnamn är Johan (men det är bara mormor och morfar som använder det). –Hon är inte involverad i rallyt –till mångas glädje. Jessica har nog lika stort plåtkonto som vi har, säger storebror Morgan med ett snett leende. En bekant till familjen, Lundachauffören Hans-Erik Nelander, härjade i skogarna och Sösdalabröderna hakade på. –Vi ville visa att pågarna Green också kunde, skrattar Morgan. Det finns fler likheter än skillnader mellan bröderna. Men personligheterna avspeglar sig i deras roller i bilen. Morgan är kylaren. Kalle är turbon. –Jag är rätt lugn. Egentligen har jag mycket humör men jag har lärt mig tygla det med åren. Är kartläsaren lugn så inger det lugn i hela bilen. Som förare är det bra att ha lite mer temperament för att kunna växla om, säger Morgan. Vilken är Kalles styrka som förare? –Han är stabil. Det vi fattas är att kunna gå ut hårt direkt, jag vet inte riktigt varför det är så. Vilken är Morgans styrka som kartläsare? –Han har bra koll på grejerna. Det blir avslappnande för mig när någon annan har koll på tiderna och jag kan koncentrera mig på körningen. –Kartläsaren har ofta en ledarroll i teamet. Det blir lite Wilke över en, skrattar Morgan. Bröderna har varsin sambo. Men mycket mer finns det inte tid för. –Vi har förstående sambos. Ida har följt med ibland men för mig hade det inte funkat om hon hade varit involverad i rallyt. Jag måste ha någon eller något att skylla på när det går snett, säger Kalle och skrattar. Och då är storebror lämpligare? –Han eller materialet. Materialet ja. Våren har varit full av prövningar. Golfen har inte riktigt levt upp till förväntningarna även om bröderna Green var inställda på ett läroår i sin nya MK3:a. Bilen har drabbats av de obligatoriska barnsjukdomarna. Framförallt har den varit trögstyrd. Men efter nyttiga tips från SM-ledaren Martin Berglund vet Greenarna vad de ska göra. –Vi behöver få ett bättre oljeflöde och ska borra upp returen i styrväxeln och så ska vi svarva ner en tapp som reducerar oljan, informerar Morgan Green. Förhoppningsvis ska förändringarna ge resultat redan till Sydsvenska Rallyt i helgen, där bröderna Green kör DM-delen. –Vi måste ta oss runt. Och funkar allt ska vi vara i topp i DM och matcha några SM-förare. En framgång behövs. –Det känns som att det har gått åt för mycket pengar. Mer än hela budgeten har redan försvunnit i år, säger Kalle Green.