Goinge-offensiven ska ge Östra Göinge ett varumärke
Projektansökan har skickats till Leder Skånes Ess och har namnet Goinge-offensiven. Tanken och syftet är att enas om en image – varumärke och en marknadsföringsstrategi. Innan projektet är över ska det nya varumärket testas för att se om varumärket slår igenom. Varumärken skapas hela tiden. – Företagen gör det ständigt. men det finns bra exempel bland kommuner också. Åre har enats om snön som sitt varumärke och är framgångsrika. Nu får vi tillsammans bestämma om det är naturen, tystnaden, stenen eller något helt annat som är unikt för Östra Göinge. När vi har en gemensam bild och känsla för vad som gör människor i Östra Göinge stolta kan vi gå vidare och ta fram logotyper, producera brochyrer och annonser eller vad man nu väljer för att marknadsföra sig. Projektansökan har skickats till Leader Skånes Ess i Sibbhults som har hand om Skånes nordöstra leaderområde. Man ansöker om 1,2 miljoner kronor för att kunna anställa en projektledare. Totalt kommer projektet med arbetsinsatser från kommun, företag och föreningsliv att omsluta det dubbla – 2,4 miljoner kronor. Tanken var att projektet skulle starta nu den första juni och avslutas den första september 2010. – Ansökan kom in lite sent och är inte riktigt komplett. Därför kan vi inte behandla den nu den 28 maj som det var tänkt, säger Kerstin Hallenborg på Leader Skånes Ess. Först i september sammanträder LAG-gruppen som godkänner nya projekt. Goinge-offensiven ser ut att få vänta lite.