En komet som gjort skillnad
Resultatet har inte låtit vänta på sig, elever och klasser har blivit lugnare med en därmed ökad arbetsro. – Det är lätt att fokusera på det som inte fungerar. Om en elev till exempel kommer försent ofta säger man kanske, "kommer du försent nu igen". Istället kan man säga, "kul att du kom". Det handlar om att vända på sättet att se på eleverna, berättar Sara Bruun. Metoden fungerar inte bara på låg- och mellanstadiet utan också på högstadiet. Marie Hansson, lärare i 7-9 på Furutorpskolan, berättar att hennes elever tycker det är kul med Kometprogrammet. – Vi har gjort en utvärdering och jag ser stor skillnad på eleverna, det är en mer positiv och god stämning än tidigare och de ser själva skillnaden. Tanken är att eleven ska få fem gånger beröm på en tillsägelse. Fokus på det som fungerar, alltså, det som inte fungerar tittas det extra noga på för att hitta en lösning. – Vi får ställa oss frågan, är det möjligt att ändra på detta? Om målet är för högt för eleven får läraren hitta ett annat. Det gäller att alltid hitta ett mål som vi kan förstärka så eleven känner, wow, jag klarade det här, säger Ingri Mattsson. Ann Nordström, lärare i den 3-4 där förändringen är mest märkbar, säger att det handlar om att ge beröm för det allra minsta. Det sprider sig sedan som ringar på vattnet bland eleverna. – Det har blivit ett lugn i klassen som eleverna själva uppskattar. Det är som att vända på en hand. Den tydligaste effekten syns på killarna.