Obama pumpar in pengar i bilindustrin
Som väntat ansökte General Motors (GM) igår om konkursskydd, ett så kallat Chapter 11. Företaget går inte i konkurs i nuläget utan delas upp i två delar, en "frisk" och en "dålig" del. Saab Automobile som GM inte vill ha något att göra med i framtiden ligger följaktligen i den "dåliga" delen. Storägare i den friska delen kommer den amerikanska staten att bli med 60 procent efter att man pytsat in ytterligare 30 miljarder dollar, ungefärligen 225 miljarder kronor. Kanada kommer att få en ägarandel på tolv procent för sina 9,5 miljarder dollar. Enorma summor utan att det finns någon garanti för att rekonstruktionen lyckas. Men så pumpar också amerikanska staten in pengar i banker, kreditinstitut och fordonstillverkare på ett sällan skådat sätt. Frågan är dock om president Barack Obama inte är på väg att ta sig vatten över huvudet med övertagandet av GM. När väl staten sitter där med sin majoritetspost kommer eventuella krav på nya pengar för att rädda bolaget att bli svåra att avvisa. Att sätta ett statligt företag i konkurs är nämligen en mycket svår politisk manöver. Uppenbarligen är dock Obama beredd att chansa. Grunden för övertagandet sägs hela tiden vara finanskrisen. I ett extraordinärt läge måste staten gripa in heter det. Problemet med det resonemanget är att GM hade problem långt innan finanskrisen tog världen i sitt grepp och bilförsäljningen sjönk som en sten i Luhrsjön. Företaget blödde mitt i högkonjunkturen, precis som en hel del andra bilföretag. Och det har i sin tur att göra med att det rått och än mer så nu råder en massiv överproduktion av bilar i världen. I det läget är det naivt att tro att alla biltillverkare ska klara sig. GM men även Chrysler och Ford har dessutom varit sena på att anpassa sig till kundernas krav på mer miljövänliga bilar. För Saabs del förändras inte mycket i sak. GM har ju varit tydliga med att de kommer att ta sin hand från företaget långt innan de ansökte om konkursskydd. Det som förändras är att det blir än mer angeläget att snabbt hitta en ny ägare för att inte sugas in i ännu större problem relaterade till GM. En process för att hitta nya ägare pågår men den är knappast enkel. Saab har under den stora merparten av sin 60-åriga livstid som biltillverkare visat röda siffror. Endast en handfull år har varit vinstgivande. Samtidigt måste en ny ägare om GM reda ut frågor kring olika patent, tekniska plattformar och liknande. Lägg till det att företaget har skulder till GM på drygt sju miljarder kronor som ska hanteras inom ramen för den rekonstruktion som pågår av Saab samtidigt som moderbolaget rekonstrueras. När beskedet om GM:s konkursskydd kom uttryckte statsminister Fredrik Reinfeldt (M) en viss lättnad över att svenska staten inte skickat in en massa pengar i Saab utan avvaktar med att ge lånegarantier och liknande till dess att ägarbilden har klarnat. Allt för att pengarna inte skulle landa i GM:s konkursbo. Han passade också på att ge en känga till Socialdemokraterna och IF Metall som varit högljudda kritiker av regeringen på detta område. Slutsatsen att det varit bra att avvakta så att GM inte kunnat plocka kosingen till USA är klok. Däremot var slängen till Mona Sahlin och Stefan Löfven en smula onödig. Deras högljudda krav på massiva insatser av skattebetalarnas pengar faller nämligen på eget grepp.