Välgörenhet kan vara gratis
Snart har väl varenda svensk skickat ett sms i samband med en schlagertävling eller insamlingsgala, några knapptryckningar som resulterat i att den ena eller andra välgörenhetsorganisationen fått ytterligare en slant att fördela. Men faktum är att det med hjälp av nätet går att skänka pengar utan att det kostar dig ett öre. Väljer du www.godstart.se till din startsida så tickar pengarna in hos en etablerad mottagarorganisation, till exempel Röda korset, Rädda barnen, Världsnaturfonden eller Bris. Pengarna kommer från annonsörerna på startsidan och varje gång du trycker på en reklambanner så klirrar det till i deras kassor. Inte mycket givetvis, men ändå ett litet klirr. Sedan starten för mindre än ett år sedan har godstart.se samlat in omkring 230000 kronor. –Vi ville skapa något som både var gratis och gott i någon mening och som många ville använda. Det finns andra sajter som gör något liknande, men oss veterligt finns det ingen annan som gör det helt ideellt, säger Anders Torkelsson, en av grundarna. Än så länge kommer annonserna på sidan från så kallade affiliatenätverk som styr en stor del av annonseringen på nätet. Nästa steg blir att jaga egna och unika annonsörer. –Än så länge har vi bara ringt en del företag för att få hjälp med olika saker, till exempel en reklambyrå som hjälpte oss med design. Det har faktiskt varit frapperande lätt att få gratishjälp från företagen. På hemsidan kan man se att Rädda barnen hittills är den största mottagaren bland organisationerna följt av Världsnaturfonden. Allra mest pengar går dock till ett konto hos någon som inte har ett dugg med välgörenhet att göra – Skatteverket. Godstart drivs i vanlig företagsform och måste därför betala skatt innan resten av intäkterna fördelas. –Vad jag förstår är Sverige ett av få länder där det inte är avdragsgillt att skänka pengar. Det är en intressant bild kan jag tycka, utan att lägga någon ytterligare värdering på det, säger Anders Torkelsson. Men trots de tekniska framstegen är det gamla vanliga inbetalningskortet fortfarande högst gångbart i välgörenhetssammanhang. –Det är fortfarande den stora insamlingsmaskinen som står och tickar i Sverige. Däremot kan man se en viss förskjutning från plusgirot till bankgirot. Dessutom har autogirot blivit en allt viktigare kanal för oss och våra medlemsorganisationer. Alla försöker styra över till autogiro som innebär månatliga gåvor i stället för tillfälliga, säger Erik Zachrison, generalsekreterare på Frivilligorganisationernas insamlingsråd (FRII). Förra året ökade de insamlade medlen till de tio största mottagarorganisationerna med en halv miljard kronor till 2,7 miljarder kronor. Nu börjar dock lågkonjunkturen märkas, enligt Erik Zachrison. –Några organisationer har rapporterat att det blivit tuffare under det första kvartalet. Det märks bland annat på att det blivit svårare att få företagsgåvor. Det har till och med blivit svårare att boka besök på företagen.