”Vi känner oss lurade av Telia”
Gabriele och Fredrik Westlund i Hästveda är förtvivlade. När de flyttade in nya lägenheten gav Telia kundservice besked att de kunde koppla in sitt gamla fasta telefonabonnemang, inkluderat bredband och tv. Men tiden gick och någon kopplingston gick inte att få. Efter många påtryckningar mot Telias kundtjänst erhåller paret Westlund ett brev från Telia (14 april) där Telia uppger att gamla numret i Hässleholm är urkopplat och nya kan tas i bruk. – Under tiden har vi fått använda grannens trådlösa bredband, plus våra mobiler som kostat stora pengar, säger Gabriele Westlund. Men – finns det ett mycket intressant men – i Telia-brevet. Telejätten ber Westlunds kontrollera kopplingstonen. Ty det heter i brevet: "Om det saknas nät till adressen reserverar vi oss för att leveranstiden inte kan hållas. Dessutom kan en nätanslutningsavgift tillkomma. Den avgiften offererar vi separat". Det visar sig att Telia lovat för mycket. Det finns inte tillräckligt med nätkapacitet och en utbyggnad av nätet kostar 50 000 kronor. Som Westlund får stå för. – Det är inte klokt, suckar Gabriel. Det Telia skriver om "saknas nät" och "nätanslutningsavgift" trodde vi var en vanlig inkoppling för 500 kronor eller en tusenlapp. – Vi hade inte flyttade hit om Telia inte gett klartecken. Jag är mycket beroende av telefon och data i mitt jobb, Vi kan inte betala några 50 000, vi måste flytta, säger Gabriele Westlund . Norra Skåne når Karin Nordlund vid Telias presstjänst. – Vi beklagar att det blivit någon brist i våra rutiner. Vi borde ha lagt in en brasklapp om att nätkapaciteten inte var full. Men att backa från en installation är en rättighet vi har, vilket det står om i våra allmänna reklamationer. Gabriele och Fredrik blir också blåsa på de utlägg de haft. Också här hänvisar Telia till allmänna villkor. – Dessutom har de skickat en räkning för vårt abonnemang och samtal på 1 024 kronor trots att vi blivit lovade att det skulle vara vilande, det är så fräckt, tillägger hon. Även familjen Westlunds hyresvärd, husägaren Bo Svensson, är besviken och arg. Plötsligt har han fått ett "dolt fel" i sin fastighet på 50 000. I och med att Norra Skåne engagerat sig har Telia mjuknat angående nätanslutningen. – Vi ska se över om man kan göra på något annat sätt – eller om en utbyggnad för 50 000 kronor ska stå kvar. Kan vi lösa det på ett annat sätt tar vi kontakt, säger Karin Nordlund. Gabriele Westlund anser att Telia ska stå för fiolerna. – Först har vi blivit lurade, sedan nekas vi ersättning, dessutom ska vi betala 50 000 kronor. Det här är inte klokt.