Kunderna är trogna skånska mjölken
Skånemejerier drabbades av en serie bakslag under hösten och vintern, men det som till slut satte fart på det skånska mjölkupproret var konsumentägda Coops beslut att plocka in Arlamjölken i mejeridiskarna. En stark opinionsvåg backade plötsligt upp den skånska mjölken. Men hur gick det sen, valde konsumenterna verkligen den skånska mjölken när det plötsligt fanns två alternativ i Coops diskar? Skånskan ringde upp några butiker. – En stor del av kunderna väljer Skånemejerier. Hur andelarna ser ut kan jag inte uttala mig om. Men jag tror inte att Arla är särskilt nöjda med utvecklingen, konstaterar Stefan Hansson, chef för Coop Forum i Burlövs centrum. – Vi var också väldigt oroliga att vi skulle tappa försäljning på grund av debatten. Men det visar sig tvärtom att den totala mejeriförsäljningen ökat. Hos Coop Forum på Stadiongatan i Malmö dominerar inte Skånemjölken lika tydligt. – Jag skulle säga att fördelningen är 50/50, lite mer för Skånemejerier, säger varuhuschefen Ingvar Lindqvist. Kanske beroende på att en stor del av kunderna är inflyttade som kanske inte relaterar på samma vis till det skånska, spekulerar han. På Coop Extra i Sjöbo är däremot trenden solklar. – Fortsatt markant dominans för Skånemejerier, påpekar butikschefen Johan Martinsson. Mattias Thulin, butikschef på Coop Extra i Ystad påpekar att de säljer "både och", men vill inte gå in på andelar. Magnus Björkman, butikschef för Coop Extra vid Värnhemstorget i Malmö, påpekar att just när det gäller färskmjölken håller Skånemejerier ställningarna. – Jag kan inte ange någon procentsats, men Skånemejerier har fortfarande en stor volym. Nöjd är också Skånemejeriers vd, Björn Sederblad. – Det har gått fantastiskt bra. Jag skulle säga att tre fjärdedelar av Coopkunderna väljer vår mjölk även om den är lite dyrare. Sedan i mars är vi också tillbaka hos Bergendahls (Citygross), och där har vi ännu bättre siffror, 80 procent. – För årets fyra första månader visade vi ett resultat på 12,5 miljoner kronor. Det är fantastiskt. Vårt problem nu är brist på mjölk. Arla Foods då? Ja, även de beskriver utvecklingen som rätt hygglig. – Det är upp till de enskilda butikerna att berätta vad de säljer. Men vi säljer i alla fall mer än innan. Vi är nöjda. Det är klart att förändringarna väcker känslor. Men det är inget fel i det vi gör. Konkurrens är bra för kunderna och ytterst även för mjölkbönderna, påpekar kommunikatör Tobias Wåhlén. – Det vore fel om mjölken var det enda livsmedlet där man behöll regionala monopol.