Annons

Inte längre någon barnpassning

ledare @$:Daghemmen började som ett sätt att passa barnen när också mammorna skulle ut i yrkeslivet.
Publicerad 15 juni 2009 • Uppdaterad 30 november 2021

@$:Daghemmen började som ett sätt att passa barnen när också mammorna skulle ut i yrkeslivet. Så är det inte längre. Idag är förskolan en egen pedagogisk verksamhet där en viktig del är att förbereda för skolan. Att förskolan i första hand är en pedagogisk verksamhet märks på flera sätt. Idag har förskolan en egen läroplan, med egna mål. Det statliga ansvaret för förskolan ligger på utbildningsdepartementet och Skolverket och i kommunerna är det ofta samma nämnd och förvaltning som har hand om förskola och grundskola. Det märks också genom att den allmänna förskolan omfattar allt fler åldrar, från den 1 juli nästa år kommer alla från tre års ålder att erbjudas 15 timmars allmän förskola utan avgift. Förskollärarna kommer också att få ett tydligare pedagogiskt ansvar i förskolan och målen när det gäller språklig och matematisk utveckling i läroplanen för förskolan ska bli tydligare. Att förskoletiden ges ett större medvetet pedagogiskt innehåll är en bra utveckling. Små barn har en enastående förmåga att lära sig och det är självklart bra att ta till vara den förmågan. Genom ett bra arbete i förskolan, med språk och matematik, läggs också en bra grund för de kommande skolåren. Genom förskolan kan det bli lättare för barnen att lära sig när de sedan blir elever i skolan. Det är dock viktigt att det pedagogiska arbetet i förskolan hela tiden utgår från barnets nyfikenhet och bygger på lek och lust att lära. De ökade kraven på pedagogik i förskolan ställer också nya krav på dem som är anställda inom förskolan. Det krävs allt mer av pedagogiskt kunnande och i allt större utsträckning också förskollärarutbildning för att vara anställd inom förskolan. Ambitionen är att det ska finnas åtminstone en förskollärare på varje förskola och utvecklingsinriktningen är tydlig. Även om det idag finns för få utbildade förskollärare, infinner sig naturligtvis frågan vad som på sikt ska ske med den andra stora personalgrupp som finns på förskolorna - barnskötarna. Här borde beskedet till de ungdomar som vill arbeta inom förskolan vara tydligare. Daghemmen har utvecklats till förskolor. Det är en positiv utveckling. Men det är viktigt att förskolan inte utvecklas i samma riktning som grundskolan, där allt mer fokuseras på elevens mätbara kunskaper vid en viss ålder. Förskolan får inte bli en barnskola. Tvärtom borde grundskolan kunna lära en hel del av den pedagogik som används inom förskolan. Det är viktigt att den ökade betoningen på förskolans pedagogiska uppdrag inte tillåts skymma att det de flesta föräldrar framför allt förväntar sig av förskolan är att deras barn ska ha det bra och lära sig att umgås med andra barn. Det är när förskolan uppfyller både sitt pedagogiska och sociala uppdrag som den ger ett bra avstamp för barnen på vägen mot skolan och resten av livet.

Admin
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons