Snabba superbussar får företräde i egen fil
I höst kommer en förstudie med alternativet miljövänliga superbussar att inledas. I utredningen har man valt att studera sträckan Åhus-Broby via Kristianstad för att den är den mest trafikerade i nordöstra Skåne. På ett år görs där mer än en miljon resor 660 000 Kristianstad-Åhus och 430 000 Kristianstad-Broby. Superbussar? Ja, egentligen är det ett nytt bussystem som fått namnet, säger Tomas Theander, Kristianstads kommun, som ingår i projektet och i förstudien. Det betyder inte att det är några "monsterbussar" utan ett system med snabbhet, prioritering för bussarna i trafiken liksom för spårburen trafik. Det ska vara bekvämare bussar än nu med smidigt biljettsystem, färre hållplatser, ombyggnad av vägarna så att bussarna får egen fil vid låg framkomlighet. Bussarna ska gå direkt till järnvägsstationerna, alltid grönt ljus i korsningarna och alltid företräde. – Vi vet också av erfarenhet att restidsfaktorn spelar in om man väljer egen bil eller kollektivt åkande. Ett attraktivt biljettpris är också betydelsefullt, säger Tomas Theander. Exempelvis kan nämnas att endast cirka tjugo procent av resorna Åhus-Kristianstad idag sker med buss det är bil som gäller trots att bussarna går mycket tätt på sträckan. Den förstudie som vi (Kristianstads och Östra Göinge kommuner, Skåne- och Blekingetrafiken) nu kommer att starta med inriktning mot superbussar finansieras till mer än hälften av EU:s strukturfond, fortsätter Tomas Theander. Övrigas insatser är ganska blygsamma och består till viss del av arbetsinsatser. Till våren skall förstudien ligga klar. Superbussystemet finns tillämpligt både nere i Europa och framför allt i Nord- och Sydamerika. Miljöstaden Curitiba är en föregångare.