Opera som tar ut svängarna

Kultur och Nöje Det var med viss tveksamhet som Nils Poletti närmade sig verket av Igor Stravinskij, Chester Kallman och Wystan H Auden.
Publicerad 18 november 2009 • Uppdaterad 14 december 2021
Tom Rakewell (Nicola Matisic) har hamnat i glädjekvarteren i London
Tom Rakewell (Nicola Matisic) har hamnat i glädjekvarteren i London

Det var med viss tveksamhet som Nils Poletti närmade sig verket av Igor Stravinskij, Chester Kallman och Wystan H Auden. Nummeroperan, inspirerad av målningar av William Hogarth som levde i 1700-talets England, beskriver på ett moraliserande sätt en man som får ett större arv, faller för en rad frestelser och slutar på dårhuset. Tom Rakewells färd går från romantisk förälskelse till ensamhet på institution. Nils Poletti och hans team har valt att, precis som upphovsmännen, leka i en slags mozartiansk operaform. Ambitionen har varit att göra en underhållande och färgglad operaföreställning. – Det här verket passar bra att sätta färger på. Vi bygger en form, slår sönder den och ur spillrorna bygger vi en annan. Det blir lite som en samlad palett av vad opera och teater kan vara. Vi har försökt göra teater av opera. Opera är den enda konstformen där man får vara så stor att det inte finns någon gräns. I teatern finns gränser, men här kan vi ta ut svängarna, säger Nils Poletti. Att kommunicera med publiken har varit en viktigt utgångspunkt. – Vi vill nagla dem som sitter därute. Vi berättar vad vi vill, vad vi känner och varför. Vi gör det medvetet. Opera borde vara mer kommunicerande än det är. Det var när förre operachefen Lars Tibell såg Turteaterns premiär av Gombrowicz Vigseln som han, redan en kvart in i föreställningen, lär ha bestämt sig för att bjuda in regissören. – Klockan nio morgonen efter ville han ha ett möte, berättar Nils Poletti. Men det ville inte jag. Vi hade ju haft premiärfest. Han kom i alla fall ut till Bredäng där jag bor och vi diskuterade, jag en aning vinglig. Poletti fick erbjudandet att regissera Rucklarens väg. – Jag har alltid fått välja själv vad jag vill göra och bestämt hur produktionen ska gå till. Det är intressant att pröva på att jobba på det här sättet och se vad det blir.

Rollen som Tom Rakewell är något att bita i, menar tenoren Nicola Matisic. – Den är de lyriska tenorernas Othello. Den innehåller så många olika nivåer, känslomässiga lägen och krav på uttryck. Stravinskij hade Jussi Björling i tankarna när han skrev rollen. Man förstår det när man ser hur komplicerat den är skriven. Det är en av de största rollerna jag kommer att göra, vad jag förstår och en väldig läxa att ge sig in i. Rucklarens väg sjungs på engelska. – Förrädiskt nog, eftersom man tror att man kan det så bra. Men det är komplicerat att ta sig förbi diftongerna och alla uttryck. Man är mer van vid Mozart, Puccini, Verdi och Wagner, säger Nicola Matisic, som tycker det finns mycket nutida drag i verket. – Man känner igen personlighetsdrag eller uttryck som moderna. – Ja, vi lever i en tidsålder då jakten på substans i fel marker är aktuell, säger Nils Poletti. Slutsatsen för vår del blir att om man ska satsa på något, så är det kärleken. Hulda Björk Gardarsdottir gör Tom Rakewells älskade Anne Truelove. – Musiken är som akrobatik, säger hon. och Anne är en person som det är lätt att relatera till med sympati, men hon är inte lätt att tolka. Hon kanske verkar som svag, men hon lever för kärleken. – Ja, hon är starkast av de två, säger Nils Poletti. Nyckeln till verket är att inte sätta ännu en gråtande sopran på scenen.

Yvonne Erlandsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.