Kan stå stilla i månader

Hässleholm Rulltrappor som gått sönder och stått stilla har länge varit ett problem på resecentrum i Hässleholm.
Hässleholm • Publicerad 18 mars 2010 • Uppdaterad 13 december 2021
väntas få reservdelar inom ett par veckor. För Jernhusens trappor vid huvudingången beräknas det ta ett par månader. Foto: Rickard Nilsson/Bildbyrån
väntas få reservdelar inom ett par veckor. För Jernhusens trappor vid huvudingången beräknas det ta ett par månader. Foto: Rickard Nilsson/Bildbyrån

Rulltrappor som gått sönder och stått stilla har länge varit ett problem på resecentrum i Hässleholm. Nu har tillsynen av dem börjat ta fart på vissa men en av uppgångarna kan komma att stå stilla ett bra tag. Det är rulltrapporna från huvudingången och upp till avsatsen till perrongerna som beräknas ta lång tid att reparera. Banverket har hand om underhållet av alla rulltrappor utom dem som finns vid huvudingången. För dem ansvarar Jernhusen och där är det oklart om hur lång tid det ska ta. Båda väntar på reservdelar, där Thyssenkrupp som sköter Banverkets rulltrappor, väntas få delar om någon vecka. Det är inte riktigt samma fel på rulltrapporna som Jernhusen har på sina, där stegkedjan gått sönder på den ena trappan. Reparatörer har varit på plats från KONE och stängt av mekanismen, så nu får resenärerna ställa in sig på att gå upp och ner framöver. –Vi måste stanna trapporna som en säkerhetsåtgärd. Det sista vi vill är att folk ska skada sig i rulltrapporna, menar Joakim Kärngren på Jernhusen. När det gäller hur snabbt dem kan gå i drift igen har han inte koll på. Men KONE:s reparatörer som redan varit på plats, har informerat om en väntetid på minst två månader på reservdelar. Detta har personalen på resecentrum blivit informerade om men Jernhusen känns inte vid att det ska ta så lång tid. – Jag tror inte att det tar flera månader att bli klart, berättar Joakim Kärngren. Resecentrum får dagligen in många synpunkter på rulltrapporna från resenärer. Kerstin Oldenburg på Jernhusen är medveten om att det ställer till det för resenärerna. –Vi vet att det är ett stort problem och vi arbetar för fullt på utredningen av rulltrapporna. säger Kerstin Oldenburg.

Admin
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.