Trolleri och skådespeleri som matchas perfekt
The Monkey Opera – trollkonstnären Malin Nilsson och skådespelaren Jörgen Thorsson – visade upp sin nya föreställning på Malin Nilssons hemmascen Skillinge Teater i onsdags kväll.
Jörgen Thorsson stegar den svartdraperade scenen runt, svart kring ögonen, svartklädd med rödrandiga strumpor, och med skallrande cymbaler fästa kring ena fotleden. Han lockar omedelbart in publiken i föreställningen genom att blänga på dem och sätter igång sitt enmansband i ena hörnan. In kommer Malin Nilsson, lika svartklädd, med trollstaven redo i ena kängan jonglerar hon med hatt och ringar innan hon plockar fram sitt magiska vita rep, snabbt förvandlat till den lilla, lilla kaninen som plötsligt tappar öronen. Thorsson vill göra samma saker som Nilsson gör och plötsligt har vi en bra och en kass trollkarl framför oss – som häller vatten i tidningar, sväljer golfbollar, trollar bort och fram saker – med helt olika resultat.
Mycket är sig likt från tidigare shower, men skruvat åt olika håll. Spelkorten, kniven och löktricket med rinnande mascara inför en frivillig kommer igen, och får det att tåras i ögonen på publiken. Skuggteatern "Conny Kanin och aktivisterna" har jag sett tidigare men ögonblicket när Malin Nilsson ska göra kamelen och vägrar blir en scen i sig: "Det är barn i publiken!" medan åskådarna vrider sig av skratt, inklusive barnen, varpå hon får fnatt och illustrerar vilt kaninsex i stället.
Första akten avrundas med en låt om det hårda magikerlivet, inklusive strofen: "You've got no one left to love, when you accidentally executed your dove" medan andra akten har en betydligt hurtigare ton. Allt är vitt, föremålen på scen är täckta med fluffig vit päls, The Monkey Opera är vitklädda och has gone Las Vegas, och allt handlar plötsligt om pengar och att vara tillräckligt efterfrågad. Sakerna på scen får prislappar, det går att KÖPA känslan "The Monkey Opera", som hudkräm eller tavelram, och konceptet är bara gräsligt.Tack och lov avbryts plastighetstilltaget av en något lång version av itusågade damen, enligt den medföljande instruktionsboken "ett vuxet lättklätt, attraktivt fruntimmer som delas på mitten", i detta fall Jörgen Thorsson. Och följs av en spretig hejdlös, ohämmad, totalknäpp dockteaterversion av "The Monkey Opera Story". Inklusive Malin Nilssons födelse, de tre vise männen och två kriminalinspektörer.
Stort publikengagemang, dramatik, ironi och fingerfärdighet blandas med en spontan undran över hur Las Vegas-publiken egentligen uppfattar The Monkey Opera? Och hur de påverkas tillbaka. Perfekt matchade är de hur som helst, trollkonstnären och skådespelaren, förvillande publiken åt vilket håll som helst medan de leker med klassiska tricks och berättar burleska sagor.