Ny lag kan ge mer reklam i tv
Det kan resultera i upp till tolv pauser per timme. Dessutom öppnas dörren för produktplacering. Den första augusti träder en ny svensk radio- och tv-lag i kraft. Lagen innebär bland annat att det blir lättare för produktionsbolag och tv-kanaler att använda sig av produktplacering i filmer, tv-serier, sport- och underhållningsprogram. Den ger också tv-kanalerna själva rätten att bestämma hur reklamen ska ligga under sändningarna.Tidigare var reklamtiden begränsad till 15 procent av sändningstiden under ett dygn, med 20 minuter mellan avbrotten. Nu kan alltså kanalerna fritt disponera 12 minuter reklam per timme, varje avbrott måste dock vara minst en minut. Det innebär i praktiken att ett program kan brytas 12 gånger i timmen.
Den nya lagen berör bara kanaler som sänder från Sverige, vilket av de kommersiella endast är TV 4-gruppen.TV 4 menar att ändringen i lagen om fri inplaceringsrätt av reklam gör det lättare för programproducenten att lägga avbrotten på ett naturligt sätt under sändningen.- Det här gynnar både annonsörer och tittare. Vi kommer att göra tre kortare avbrott per timme i stället för att som nu ha ett längre block reklam mellan programmen och sedan ett brejk varje halvtimme, säger TV 4-gruppens försäljningsdirektör Michael Grimborg. Ni har möjlighet att bryta ett program 12 gånger per timme, kommer vi att få se fler kortare pauser i TV 4?- Bryter vi för ofta och för dumt förlorar vi tittare, så det kommer inte att hända. Men rent teoretiskt skulle vi kunna ha vad vi kallar för "power break", i till exempel en "Idol"-final skulle vi kunna göra en minuts reklam.
Lennart Weibull som är professor i massmedieforskning vid Göteborgs universitet tror att efterfrågan på reklamtid från annonsörerna kommer att leda till fler reklampauser i tv.- Man har haft större efterfrågan på reklam än vad som kunnat erbjudas med nuvarande lagstiftning, det är det som ligger bakom den nya lagen. Och det kommer att bli ett dilemma för kanalerna. I dag finns redan en viss reklamtrötthet och man är nog medveten om att man inte kan gå för långt, samtidigt är påtryckningarna från annonsörerna starka, säger han.
För den kommersiella radion innebär den nya lagen ett flertal justeringar som underlättar verksamheten - slopade krav för lokalt innehåll och förmånligare sponsringsregler är några av dem. Den av radiokanalerna hårt kritiserade koncessionsavgiften kvarstår dock.- Vi blev helt tagna på sängen. En regering som sagt sig vilja förbättra villkoren för kommersiell radio och till och med tillsatt en utredning som föreslår att koncessionsavgiften slopas gör ingenting åt det här. Det är ett dråpslag, säger Jakob Gravestam, styrelseordförande för den privata radions branschorganisation RAB.