Annons

Underhållet upphör på banan

Nyheter Bandelen mellan Hanaskog och Karpalund anses inte inte längre vara tillräckligt säker för att trafik ska kunna bedrivas där.
Publicerad 13 januari 2011 • Uppdaterad 24 november 2021

Bandelen mellan Hanaskog och Karpalund anses inte inte längre vara tillräckligt säker för att trafik ska kunna bedrivas där. Därför stängdes den av för all järnvägstrafik den 5 maj i fjol.Banförvaltaren har identifierat ett 20-tal potentiella urspårningspunkter i form av bland annat undermåliga broar och slitna sliprar. Hanaskog-Karpalund är en enkelspårig oelektrifierad bana, cirka 15 km lång. Träsliprar finns längs hela banan. Dessa har ruttnat på sina ställen och på andra platser saknas spik för att hålla kavr rälsenEnligt järnvägsförordningen måste det gå tre år mellan beslut om upphörande av underhåll och beslut om nedläggning. Först därefter kan anläggningen antingen överlåtas till annan part eller monteras ner. Trafikverket bedömer nu, att kostnaderna som krävs för att banan ska kunna återställas i trafikerbart skick inte är samhällsekonomiskt motiverade. Därför vill Trafikverket nu påbörja processen mot en nedläggning.Processen mot nedläggning av bana följer den rutin som fastställdes av dåvarande Banverketden 2 november 2009. Den 1 april 2010 togs Banverkets verksamhet över av Trafikverket.Innan Trafikverket nu fattar beslut om uppehåll av underhållet ska samråd hållas med berörda parter.Remissvaren ska vara Trafikverket i Malmö tillhanda senast den 14 februari.

Linda Grip
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons