Annons

Vårda varumärket

ledare Hässleholms kommun har under 2000-talet genomgått vad som närmast kan beskrivas som en metamorfos.
Publicerad 29 april 2011 • Uppdaterad 15 december 2021
Hässleholms styrande politiker har hoppats kunna lösa den parlamentariska krisen genom att få gehör för en förändrad budget. Men Moderaterna kommer att säga nej när frågan behandlas på onsdag eftermiddag. FOTO: JÖRGEN ALSTRÖM/ARKIV
Hässleholms styrande politiker har hoppats kunna lösa den parlamentariska krisen genom att få gehör för en förändrad budget. Men Moderaterna kommer att säga nej när frågan behandlas på onsdag eftermiddag. FOTO: JÖRGEN ALSTRÖM/ARKIV

Hässleholms kommun har under 2000-talet genomgått vad som närmast kan beskrivas som en metamorfos. Numera finns en helt annan framåtanda än tidigare. Positiva attityder är allt vanligare. Kommunen har vågat satsa på projekt som Europaforum som sätter strålkastarna på Hässleholm. Kulturhuset är en etablerad institution och pågatåg i nordost där kommunens politiker oavsett politisk kulör stått upp och drivit frågan och också satsad pengar kommer att bli positivt för de mindre orterna i kommunen. Siestafestivalen ger ungdomar från hela landet positiva intryck av Hässleholm. Att militären och P2 lämnade Garnisonen år 2000 var ett dråpslag då men har gett nya utvecklingsmöjligheter för bland annat boende på de områden militären tidigare förfogade över. Till detta ska läggas en rad andra satsningar och intressanta framtidsprojekt signerade såväl kommunen som privata näringsidkare. Kort sagt har Hässleholms varumärke genom kommunala och privata insatser stärkts. För två år sedan skrev riksdagsledamot Christer Nylander (FP) från Vä en debattartikel på temat att Hässleholm var på väg att springa om Kristianstad för att nämna ett exempel. Ett varumärke tar lång tid att bygga upp men kan raseras snabbt. Kaffekrisen på Ekegården och sillskandalen på Bokeberg är två färska exempel på sådant som raserar ett varumärke. Det som uppfattas som dumsnålt tas emot negativt och övertrumfar de positiva satsningarna. I samband med kaffekrisen reagerade Åke Johansson, vd på Blocket Fastigheter, och krävde att höger hand vet vad vänster hand gör i kommunen. Ett riktigt påstående som kommunens politiker och tjänstemän måste ta till sig av.Johan Hammarqvist

Admin
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons