Persontrafik är efterlängtad
Åke Kronqvist har tagit sig från Gylsboda till Lönsboda med buss. Han ska på utflykt och väntar på vidare transport. – Jag minns när persontågen rullade här. Själv arbetspendlade jag till Volvo i Olofström i många år, berättar han och visar på det gula stationshuset bortom busshållplatsen.
Bara tanken på att det i framtiden kan bli persontrafik här på nytt gör honom upprymd.– Det vore underbart om Lönsboda kom med på banan igen. Då kan man ju åka tåg precis vart som helst, konstaterar han.Som lönsbodabo av födsel och ohejdad vana ser Åke Kronqvist fördelarna med persontågstrafik, helst tät sådan.– Jag vet hur viktigt det var för mig att kunna pendla snabbt och enkelt. Och arbetspendling kan ju också betyda att folk vill åka till Lönsboda för att jobba, funderar han.Något som i förlängningen skulle vara positivt för det lokala näringslivet.
Järnvägssträckan som nu ska utredas kallas Sydostlänken. Den öppnar porten för effektivare godstrafik men också en pånyttfödd persontrafik. Sträckningen som skissas mellan Karlshamn och Älmhult ger tillgång till stambanan. Av de totalt 59 kilometerna räls finns i dag 41 kilometer, dock med enkelspår och utan elektrifiering.Det är med andra ord ett stort projekt som väntar framöver, och det ingår i den nationella planen för transportsystemen 2010-2021.– Jag tror dessutom att fler människor skulle vilja flytta hit om det blir persontrafik. För vem skulle inte vilja bo här, undrar Åke Kronqvist en smula retoriskt.